کتاب مغز کودک من

My baby brain
(از بارداری تا یک سالگی)،(همراه با مسابقه کتاب خوانی)
کد کتاب : 82889
شابک : 978-6006591711
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 136
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مغز کودک من اثر فاطمه کشوری

با ارزش‌ترین از سوی طبیعت به انسان، مغز می‌باشد. انسان با تغییرات مغزی خود به طور چشمگیری در طول زمان پیشرفت و تکامل می‌یابد. در دوران نخستین زندگی، تأثیر محیط بر مغز نوزاد بسیار برجسته است. اهمیت بی‌نظیر مادر و محیط خانوادگی در دوره‌های بارداری و نخستین سال زندگی نوزاد در شکوفایی مغز آن نقش مهمی دارد. کتاب "مغز کودک من" به طور اختصاصی پیگیری تحولات مغزی نوزاد از دوران بارداری تا پایان دوازده ماهگی را هدف قرار داده است.

محتوای این کتاب به تحلیل تطورات مغزی در مراحل جنینی و نقش مادر در این فرآیند می‌پردازد. همچنین، تأثیر عواملی نظیر استرس، تغذیه و رفتارهای مادرانه در دوران بارداری بر رشد جنین را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در قسمت دوم کتاب، رشد مغز نوزاد و تشکیل مهارت‌های آن تا پایان سال اول زندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد و توصیه‌هایی جهت بهبود و تسریع فرآیند رشد مغز نوزاد از طریق والدین ارائه می‌کند.

اهمیت اثرگذاری محیط در دوره نخستین زندگی کودک بر مغزش امری غیرقابل انکار است. هرچند تنها این دوره مهم نیست، زیرا مغز کودک تا سن پنج سالگی به‌ویژه در حال رشد و پیشرفت است. اما نقش موثر مادر و فامیل‌ها در دوره بارداری و نخستین سال پس از تولد در شکل‌گیری مغز او به‌صورت قاطعانه تأیید شده است. تعامل بین ژنتیک و محیطی، ساختار مغز را تعیین می‌کند. به بیان دیگر، تجربیات روزانه و محیط زندگی نقش مهمی در تشکیل مغزی دارند. مغز در پاسخ به نیازهای محیطی خود تغییر و تکامل می‌یابد. اگر کودک در محیطی که با تحریکات و روابط فراوانی پر است بزرگ شود، مغز او نیز رشد بهتری خواهد داشت."

کتاب مغز کودک من

قسمت هایی از کتاب مغز کودک من (لذت متن)
جنین چیزی را درک می کند که از طریق حواس خود، اطاعاتی از آن دریافت کرده باشد. بنابراین بهتر است بپرسیم: »حواس جنین چگونه و چه زمانی شکل می گیرند و چه اطاعاتی را از محیط دریافت می کنند؟« هدف تکامل سریع جنین، شکل گیری مغز فعال و کارآمد است تا اطاعات را دریافت کند و سپس بتواند به آن ها پاسخ دهد. مغز در نیمه ی نخست دوران جنینی، شروع به سلول سازی می کند؛ در این زمان رویدادهای بیرونی به اندازه ای که رشد و تکامل سلول های مغزی اهمیت دارند برایش در اولویت نبوده و جنین نسبت به دنیای خارج از رحم مادر کنجکاو نیست. خوشبختانه والدین هم هنوز کم تر درگیر فرزندپروری و والدگری هستند و جنین هم به این تنها ماندن در چند ماه اول بارداری نیاز دارد. از دید جنین، بهترین شرایط در شکم مادر به عنوان پناهگاه فعلی سکوت، تاریکی، گرما و رطوبت داخل رحم است. این محیط امن، بسیار ساکت تر و آرام تر از دنیای بیرون است. اتفاقی که برای مغز جنین می افتد این است که سلول های مغزی به سرعت در حال شکل گیری هستند و هر ثانیه هزاران سلول مغزی شکل می گیرد.