کتاب جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاست

A History of New Political Thought
تاریخ اندیشه سیاسی جدید دفتر نخست
کد کتاب : 8304
شابک : 978-6006220512
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 600
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاست اثر جواد طباطبایی

علم سیاست یعنی شناخت ،اتخاذ تصمیم تخصصی، پیاده سازی بهترین راه و روش برای منافع فردی یاگروهی و جمعی در برابر چالش های احتمالی یا پیشرو و اندیشه سیاسی ، اندیشه ای درباره پدیده های سیاسی است..
کتاب «جدال قدیم و جدید» از سیدجواد طباطبایی به بررسی معانی کهن و مدرن این اندیشه در تفکر غرب میپردازد .
در این کتاب نویسنده تلاش میکند تا اندیشه سیاسی غرب را از دوره رنسانس تا امروزبررسی کند و این یک حالت مقدمه دارد تا با تحلیل کامل موضوع را برساند به مسیله اصلی.در واقع مقصود اصلی نویسنده در «جدال قدیم و جدید»به موضوع ایران باز میگردد.به علل فروپاشی ایران یا اینکه چرا ایران از اروپا عقب ماند و چرا سرعت پیشرفت در اروپا با ایران قابل مقایسه نیست.
برای این منظور مسیر نویسنده این گونه است که طی یک خوانش تاریخی حول موضوع اندیشه سیاسی ایران سعی به تشریح این موضوع دارد که چگونه از دوره حمله مغول این اندیشه رو به زوال نهاده است.و در این میان چقدر سنت غیر قابل نقد و تغییر مانده است.
کتاب جدال قدیم و جدید در یک مقدمه و پنج فصل و یک نتیجه در تلاش است تا این موارد را تشریح کند که اندیشه سیاسی مقایسه ای ،عاملی بسیار کاربردی و دقیق برای یافتن علل عدم پیشرفت ایران در برابر غرب است

کتاب جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاست

جواد طباطبایی
سید جواد طباطبایی (زادهٔ ۲۳ آذر ۱۳۲۴)استاد و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه و تاریخ و سیاست است. او عضو سابق هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ مشغول تدریس در مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» بوده‌است.
دسته بندی های کتاب جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاست
قسمت هایی از کتاب جدال قدیم و جدید در الهیات و سیاست (لذت متن)
در تمدن اسلامی، در سده های متاخر، سنت چنان تصلبی پیدا کرده است که تذکر سنت با تکیه بر امکانات نظری خود سنت امکان پذیر نیست و چنان که نتوان با منطق نقادی از سنت، به عنوان آغاز اندیشیدن نوآیین و امکان طرح پرسش دوران جدید، رخنه ای در سد سکندر تصلب سنت ایجاد کرد، بیرون آمدن از چنبر سنت که دیری است تا عمل و نظر ایرانیان را غیرممکن کرده است، امکان پذیر نخواهد بود... به دنبال بیش از چهار سده تعطیل اندیشیدن، در ایران، زمان نقادی از سنت از درون برای همیشه سپری شده است و در شرایط کنونی وضع اندیشیدن، ابزارهای مفهومی این نقادی را، ناچار، باید از دستگاه مفاهیم اروپایی وام گرفت.