کتاب یادداشت های مترسک

Yaddasht-haye Matarsak
کد کتاب : 83593
شابک : 978-6222087036
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 50
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب یادداشت های مترسک اثر علیرضا غفاری

کتاب «یادداشت‌های مترسک» اثری است به قلم علیرضا غفاری شاعر، منتقد، بازیگر، کارگردان و مجری تلویزیون و رادیو. غفاری در کتابش از زبان یک مترسک قطعاتی شگفت‌آور و بدیع درباره زندگی بازگو می‌کند، قطعاتی فلسفی که فراز و فرودهای مختلف زندگی را نشان می‌دهد.
کتاب از داستان خلقت مترسک شروع می‌شود و در ادامه برخی از آمال و آرزوهای او را بازگو می‌کند که کنایه‌ای تلخ به داشته‌های نادیده در زندگی ما دارد. غفاری در ادامه فصول مختلف زندگی، تلاش اجتماعی، شکل‌گیری شخصیت اجتماعی، حیات و مرگ و حتی برخی اتفاقات فرازمینی موجود پیرامون زندگی را از زبان یک مترسک بازگو می‌کند؛ مترسکی بی‌اراده و پوشالی که جز دیدن و فکر کردن و گاه استنباط کردن قادر به انجام کاری دیگر نیست. او ساخته شده به دست دیگری است و پایش چنان محکم در زمین نشسته که اجازه هر نوع واکنشی را از او گرفته است و در نهایت نویسنده با استعاره‌ای زیبا که آن را در دل سیل می‌نشاند و نمادی از تلنبار شدن بسیاری از مشکلات زیستی پیرامون ماست، از پای درآمده و با سیلاب راهی ناکجاآباد می‌شود.
غفاری در کتاب خود یک دوره فشرده از بافتارهای زیستی انسان ارائه می‌کند که ساختاری ایرانی نیز دارد. از کودکی و شادی‌های کودکی تا عاشقی و ازدواج و مرگ. از بازی اجنه تا آرزوهای بر باد رفته مترسکی که طعم واقعی زندگی را ولو به اندازه دیدن صحنه طلوع آفتاب و یا نمایی غیر سایه‌گون از زیست انسان‌ها نمی‌بیند.
غفاری بسیار ساده و موجز به این مساله وارد شده است و در عین حال نشان داده که حکمت این ساده‌نویسی ارجاع سریع و کامل مخاطبش به ساختارهایی است که او به آن نقد دارد یا روایتی از عادی شدن آن بازگو می‌کند.
علیرضا غفاری در سال‌های اخیر بیش از هر چیز با صدای گرمش در تلویزیون و رادیو شناخته شده است، با این همه از وی تاکنون سه دفتر شعر با عناوین «با توام آزادی»، «چهل پاره از عشق» و مجموعه طنز مینی‌مال «دفتر خاطرات حیوانات» منتشر شده است. وی هم‌چنین خالق مجموعه نمایشنامه «من آلیس نیستم اما اینجا همه چیز عجیب است» نیز به شمار می‌رود.

کتاب یادداشت های مترسک

علیرضا غفاری
علیرضاغفاری (1338 - 1400) شاعر، مدرس تئاتر، نویسنده، کارگردان، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران بود . «من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیب است!» مجموعه چهار نمایشنامه از علیرضا غفاری است.نمایش «عصر طویلگی» تازه ترین نمایشنامه علیرضا غفاری بود که به کارگردانی عماد ‌سالکی مهر و آبان امسال روی صحنه رفت.