کتاب اولئانا

Oleanna
به همراه یک مقاله، نمایشنامه های بیدگل:آمریکایی(1)
کد کتاب : 8370
مترجم :
شابک : 978-6005193015
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 140
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : ---

اولئانا
Oleanna
کد کتاب : 79422
مترجم :
شابک : 978-6009773657
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 46
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اولئانا اثر دیوید مامت

نمایشنامه ی قدرتمند اولئانا نوشته ی دیوید ممت متشکل از دو کارکتر هست و در سه پرده به اکتشاف در روابط مخرب به خصوص در مناسبات آکادمیک می پردازد. این نمایشنامه ارتباطی بین استاد و دانشجو را بررسی می کند که مسئله ی جایگاه قدرت و همچنین آزار و اذیت جنسی را موضوع خودش قرار داده است. کارول دانشجوی دختر دانشگاه، به صورت خصوصی استاد مرد خودش رو ملاقات می کند. کارول بابت نگرفتن نمره قبولی در این کلاس نگران هست. کارول علت این نگرانی را درک نکردن سخنرانی های طولانی و واژگان استادش می داند. در ابتدا استاد ( جان ) غیر صمیمی و خشک برخورد می کند، اما وقتی صحبت های کارول را در ارتباط با احساس بی کفایتی ای که نسبت به خودش می کند را از زبان دانشجو می شنود، نسبت به کارول دلسوزی و همدردی نشان می دهد. استاد به کارول این پیشنهاد را می دهد که اگر به یک گفتوگوی دو نفره در رابطه با امور مادی موافقت کند، نمره ی کامل رو بر خلاف مقررات برای کارول ثبت کند. جان در شرف نامزدی برای انتصاب در سمت بهتری در دانشگاست و این پروسه با پیوستن کارول به یک گروه و ادعاش مبنی بر اینکه در دیدار ابتدایی آن دو، جان به کارول آزار جنسی رسانده به خطر می افتد.با تلاش های نافرجام جان برای قانع کردن کارول در خصوص باز پسگیری اتهاماتش علیه جان، دیالوگ ها به سطح بیشتری از خشونت و خطر کشیده می شوند. در دیدار سوم و جایی که دادگاه در خصوص این مسئله هشدار میدهد به نقطه اوج کشمکش ها می رسیم، که هر لحظه ممکن است این دو را به ویرانی برساند.

  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Persian -> Persian...
    • Create a new word list...
  • Copy

کتاب اولئانا

دیوید مامت
دیوید آلن مامت، زاده ی 30 نوامبر 1947، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکایی است.مامت در محله ی یهودی های جنوب شیکاگو، در نزدیکی دریاچه ی میشیگان، بزرگ شده است. پدرش، وکیل کارگردان و مادرش، معلم مدرسه بود. در سال 1958، پدر و مادر مامت از هم جدا شدند و پس از آن او و خواهرش، «لین»، با مادرشان و ناپدری شان زندگی کردند. دیوید تا زمان طلاق پدر و مادرش در مدارس دولتی جنوب تحصیل کرد. او خیلی زود به شیکاگو و نزد پدرش رفت. مامت در «دبیرستان فرانسیس دبلیو پارکر» شیکاگو تحصیل کرد و در دانشگا...
نکوداشت های کتاب اولئانا
"David Mamet has raised outrage to an art form. . . . Oleanna is…a scorcher. The woods are burning, and all of us are being seared in the fire.”
دیوید ممت تخطی گری را در قالبی هنرمندانه بیان کرده است. اولئانا یه روز گرم سوزاننده است. جنگل داره میسوزه و همه ی ما داریم به جزغاله تبدیل میشیم.
Boston Globe Boston Globe

“Mamet’s clenched fist to the gut—and intellect…a vicious and timely riff on sexual harassment and political correctness. Pinter, Albee, Miller. They’re all looking over Mamet’s shoulder.”
مشت گره کرده ممت به سمت جرئت و آگاهی.یک قطعه تند و بهنگام از آزار جنسی و مناسبات سیاسی. پینتر ، آلبی ، میلر با دقت ممت را زیر نظر گرفتن.
New York

قسمت هایی از کتاب اولئانا (لذت متن)
جان: آیا همه بچه باید به دانشگاه برند؟ چرا. . . کارول: [مکث]که یاد بگیرند؟ جان: ولی اگه یه بچه ای یاد نگیره چی؟ کارول: اگه یه بچه ای یاد نگیره؟ جان: در آن صورت چرا باید به دانشگاه بره؟ چون به اون گفته شده این ((حق)) توئه.