کتاب درختی به نام افرا

Filio the Tree
کد کتاب : 84024
مترجم :
شابک : 978-9643373023
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 27
سال انتشار شمسی : 1395
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب درختی به نام افرا اثر ایوان کانچیو

درحالی که کودکان خود بیشترین قربانی ناهنجاری های محیط زیستی اند بهترین و موثرترین گروه در جامعه برای آموزش محیط زیست به شمار می روند.
حفاظت از محیط زیست عادتی است که باید از کودکی آموخته شود تا به یک باور ذهنی تبدیل شود؛ این باور کودک را موظف می کند تا از یگانه زیستگاهی که در آن زندگی می کند به بهترین شکل ممکن پاسداری کند.
کتاب هایی با موضوع حیوانات و گیاهان، می توانند در آموزش حفظ محیط زیست به کودکان مرجع مهمی باشند. چرا که کودکان هر مسئله ای را در قالب داستان بیشتر و بهتر درک می کنند و در ذهن می سپارند.
کتاب درختی به نام افرا نوشته ایوان کانچیو از زبان یک درخت سخن می گوید. از لحظه پیدایش و کوچکی اش تا زمانی که پر بار می شود و موارد استفاده و اهمیت وجودش را روایت می کند. درخت افرایی که باد دانه اش را در چمنزاری دور دفن می کند و به تنهایی برگ می شود. دوستانی پیدا می کند که به او نیاز دارند.
وقتی کودکی این داستان را بشنود و بخواند چنان تاثیری روی ناخودآگاهش می گذارد که او را نسبت به درختان و سایر گیاهان حساس می کند و سعی در حفظ و نگهداری آن خواهد داشت.
یکی از فواید مهم درختان و فضای سبز در شهرها و دیگر مناطق، نمای زیبا و ایجاد سایه است، به غیر از این موارد، منافعی دیگر اعم از فواید اجتماعی، استفاده ی همگانی، زیست محیطی و اقتصادی را نیز به همراه دارد. درختان همواره با احاطه ی کوه ها و ایجاد نمایی زیبا، پاکیزگی هوا، حفظ منابع آبی، پناهگاه حیات وحش در حفظ محیط زیست تأثیر بسزایی را دارند. چگونگی آب و هوا تحت تأثیر مقدار تابش نور خورشید، باد و میزان بارندگی است. در تابستان اشعه آفتاب بوسیله ی برگ های درختان تابستانی جذب می شود و در زمستان بصورت فیلتر شده به طبیعت برگردانده می شوند، در گرمای داغ تابستان با وجود درختان و پناه گرفتن زیر سایه آن از نسیم خنک آن لذت می بریم. به همین دلیل اکثر ما در حیاط یا اطراف خانه، درختانی تابستانی، می کاریم.
همچنین درختان با وجود شاخ و برگشان حکم بادشکن را هم ایفا می کنند، در موقع بارندگی های شدید با مقاومت در برابر باران و آب های جاری مانع ایجاد سیل می شوند.
ایجاد فضای سبز، درخت، درختچه و شمشادها به نوعی نقش فیلترکننده ی هوا را به عهده دارند. آن ها با مکانیزم خود، با جابه جایی گرد و غبار، جذب دیاکسیدکربن و در مقابل آزادسازی اکسیژن، جذب ذرات آلوده کننده ای چون منواکسیدکربن، دیاکسیدگوگرد، هوای تصفیه شده وسالم تری را در اختیار ما قرار می دهند.
با وجود درختان در سطح شهر، طبیعت زنده دوباره جریان پیدا می کند. پرندگان به سوی آن ها برای سکونت و لانه سازی… می آیند، چرخه ی زندگی و سیر تکاملی آن ها ادامه می یابد و به این صورت، تعامل بین طبیعت و زندگی شهرنشینی شکل می گیرد.
این دلایل به علاوه دلایل بسیار متفاوت دیگر سبب می شود نگاه کودکانمان را به این سمت و سو معطوف کنیم. سیدمهدی شجاعی با ترجمه روان خود کتاب درختی به نام افر را خواندنی تر کرده است و دیمیترا اینکیو با نقاشی خود جدابیت داستان را دو چندان کرده است.

کتاب درختی به نام افرا

ایوان کانچیو
ایوان کانچیو (۴ ژانویه ۱۹۲۵ – ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴) تصویرگر بلغاری-آلمانی و نویسنده کتاب‌های کودکان بود.ایوان کانچیو در ولیکو تارنوو، بلغارستان به دنیا آمد. پدرش وکیل و مادرش معلم مدرسه بود. او در آکادمی هنرهای زیبا در صوفیه شرکت کرد. پس از ترک آکادمی به عنوان هنرمند و طراح گرافیک مشغول به کار شد. در سال 1967 بلغارستان را ترک کرد و در فرانکفورت آلمان اقامت گزید و تا زمان مرگش در سال 2014 در آنجا زندگی کرد.در سال 1973 او اولین کتاب کودک خود را با عنوان "Mäusemax fliegt um die Welt" با ...