کتاب بسته شدن ذهن امریکائی

The Closing of the American Mind
نگاهی انتقادی به فرهنگ دانشگاهی
کد کتاب : 84846
مترجم :
شابک : 978-6006996752
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 598
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1987
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بسته شدن ذهن امریکائی اثر الن بلوم

کتاب « بسته شدن ذهن امریکائی» نوشته « نگاهی انتقادی به فرهنگ دانشگاهی » توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ‫منتشر شده است.
در سال 1987، آلن بلوم، فیلسوف برجسته سیاسی، کتاب «بسته شدن ذهن آمریکایی» را منتشر کرد. بلوم در نثری روشن و با روحیه استدلال می‌کند که بحران‌های اجتماعی و سیاسی آمریکای معاصر بخشی از یک بحران فکری بزرگ‌تر است: نتیجه محدود کردن خطرناک کنجکاوی و کاوش توسط نخبگان دانشگاه. یک چیز هست که هر استاد دانشگاهی می‌تواند نسبت به آن یقین مطلق داشته باشد: تقریبا هر دانشجوئی که به دانشگاه وارد می‌شود معتقد است، یا این‌طور اظهار می‌کند، که حقیقت نسبی است. درعین­ حال دانشجویان توان بحث دربارۀ این موضوع را هم ندارند. چون به محض این­که مثال دو به اضافۀ دو می‌شود چهار را بگذارید جلویشان نمی‌دانند چه بگویند. تنوع پیشینۀ دانشجویان همان­قدر گسترده است که کشور پهناوری مثل ایالات متحده می‌تواند زمینۀ آن را فراهم کند: برخی مذهبی‌اند و برخی ناخداباور؛ بعضی متمایل به چپ‌اند برخی متمایل به راست؛ بعضی قصد دارند دانشمند شوند، بعضی اهل علوم انسانی یا حرفۀ فنی، یا تجارت‌اند؛ جمعی از آنان فقیر و جمعی ثروتمندند. تنها دو چیز است که، به­رغم این‌همه تنوع، همه در آن مشترکند: نسبیت و برابری؛ و وجه مشترک این دو هم این است که به اخلاق ارتباط دارند. نسبی ­بودن حقیقت یک فهم نظری نیست بلکه یک پیش­فرض اخلاقی است: شرط تحقق یک جامعۀ آزاد؛ یا به­ عبارتی، چیزی که این‌طور پنداشته شده است. آنها قبل از این­که به دانشگاه بیایند به این ابزار فکری مجهز شده‌اند؛ و این چیزی است که جایگزین ابزار دیگری شده است که سابقا در امریکا شرط جامعۀ آزاد دانسته می‌شد، یعنی حقوق طبیعی.

کتاب بسته شدن ذهن امریکائی

الن بلوم
آلن دیوید بلوم فیلسوف، مقاله‌نویس آمریکایی بود. بلوم به دلیل انتقاد از آموزش عالی معاصر آمریکا به شهرت رسید و نظراتش در کتاب پرفروش سال 1987 خود به نام «بستن ذهن آمریکایی» بیان شد.
دسته بندی های کتاب بسته شدن ذهن امریکائی
نکوداشت های کتاب بسته شدن ذهن امریکائی
Brilliant. . . . No other book combines such shrewd insights into our current state. . . .
درخشان . . . هیچ کتاب دیگری چنین بینش زیرکانه ای را در مورد وضعیت فعلی ما ترکیب نمی کند. . . .
Wall Street Journal Wall Street Journal

An extraordinary book
یک کتاب فوق العاده
Wall Street Journal Wall Street Journal

Rich and absorbing. . . . A grand tour of the American mind
غنی و جذاب. . . . یک تور بزرگ در ذهن آمریکایی ها
Washington Post Washington Post

قسمت هایی از کتاب بسته شدن ذهن امریکائی (لذت متن)