کتاب روایت درمانی

Ravayat Darmani
استفاده از شیوه روایت درمانی جهت افزایش رشد شناختی و هیجانی کودکان آسیب دیده
کد کتاب : 85999
شابک : 978-6227046212
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 77
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب روایت درمانی اثر شبنم چابکسوار

کتاب روایت درمانی: استفاده از شیوه روایت درمانی جهت افزایش رشد شناختی و هیجانی کودک آسیب دیده نوشته‌ی شبنم چابک سوار و نیوشا بدیعی ثابت، با ارائه‌ی راهکارهایی تاثیرگذار به درمان روانی کودکانی کمک می‌نماید که به دلیل داشتن زندگی پر فراز و نشیب، عزت نفس و امید به زندگی خود را از دست داده‌اند.روایت درمانی روشی برای بازنگری داستان‌های زندگی به شیوه‌ای متفاوت و با اثر بخشی مثبت در سلامت روان افراد است. با استفاده از روایت درمانی، می‌توان به مراجع فرصت داد تا تجارب گذشته را با کمک درمانگر دوباره بنا کند و به نتیجه نهایی مثبت خود برسد. مراجع در حین انجام بررسی نقاط مهم داستان خود، فرد گذشته را تغییر نمی‌دهد، بلکه نحوه ارزیابی وقایع دردناک در گذشته خود را تغییر می‌دهد.

در طول پژوهشی که در کتاب توضیح داده شده درمانگران تلاش نمودند تا از این شیوه به همراه آموزش احساسات به کودکان، جهت رشد شناختی - عاطفی و همچنین افزایش عزت نفس آنان استفاده کنند. کودکانی که به دلیل داشتن زندگی پر فراز و نشیب دچار علائم کمبود عزت نفس و امید به زندگی شده‌اند در مراحل رشد آن‌ها اختلال ایجاد خواهد شد. بنابراین نیاز است به روایت زندگی این گروه از کودکان به زبان خودشان بپردازیم و استعداد‌های آنان را برای تغییر روایت زندگی‌شان پرورش دهیم.

روایت درمانی فضایی را به وجود می‌آورد تا کودکان بتوانند داستان زندگی و احساساتشان را صادقانه ابراز کنند. بازی درمانی مبنایی بر پایه‌ی روانشناسی رشد کودک دارد که به تکامل کودکان بسیار کمک خواهد کرد. در این کتاب سعی شده اطلاعات لازم به درمانگران و متخصصین کار با کودکان (به خصوص کودکان آسیب دیده) معرفی شود تا امید به زندگی و عزت نفس آنان افزایش یابد و بتوانند آینده‌ای درخشان داشته باشند.

کتاب روایت درمانی

قسمت هایی از کتاب روایت درمانی (لذت متن)
در ارتباط همدلانه، از پرسش و نصیحت و بیان موارد درد مشابه خودمان خودداری می کنیم. سعی می کنیم با احساس و نیاز طرف مقابل مرتبط شویم. در فرایند درمان به کودکان یاد داده می شود احساسات خود را بشناسند و بیان نمایند. بیان داستان ها و ابراز احساسات کودکان، درمانگر را ناگزیر به همدلی می نماید. همدلی یعنی مرتبط شدن با احساس و نیاز فرد و وقتی این کار را انجام می دهید، طرف مقابل فرصت فوق العاده ای دارد که موضوع را مورد تعمق قرار دهد. با همدلی، ما هدایت نمی کنیم، پیروی می کنیم. کاری نکنید، فقط حاضر باشید حضورتان با ارزش ترین هدیه ای است که می توانید به انسانی دیگر بدهید. فقط حضور داشته باشید دقیقا همان طور که هستید فقط احساسات و نیازها را بشنوید.
متن کتاب