کتاب بازیگران نمایش اورانیوم

The Uranium People
کد کتاب : 86270
مترجم :
شابک : 978-9643213787
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 388
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1979
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب بازیگران نمایش اورانیوم اثر لئونا مارشال لیبی

لئونا مارشال لیبی نویسنده‌ی کتاب که ترجمه‌ی فارسی حاضر از متن اصل انگلیسی آن است، در زمان نوشتن کتاب، استاد شیمی دانشگاه ایالتی یوتای آمریکا و در دوره‌ی چهارساله‌ی اجرای پروژه‌ی منهتن، دستیار انریکو فرمی فیزیک‌دان ایتالیایی تبار برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و مهارکننده‌ی انرژی هسته‌ای برای کاربردهای صلح‌آمیز آن بوده است. کتاب حاضر گزارشی دست اول از نحوه‌ی شکل‌گیری پروژه‌ای است که آن نامه‌ی تاریخی اینشتین به روزولت، راه‌انداز طراحی و اجرای آن شد. پروژه‌ی سری «منهتن‌دیستریکت» با هدف ساختن بمب اتمی در آمریکای جنگ‌ جهانی دوم، پروژه‌ای که مجریان آن علاوه بر دست‌یابی به هدف اصلی خود، توانستند روش رام و مهارکردن آن نیروی عظیم نهفته در هسته‌ی اتم برای استفاده‌ی صلح‌آمیز از آن و پدیده‌های فیزیکی کاربرد‌دار بسیار دیگری را هم کشف کنند. این کتاب درواقع گزارشی از چگونگی راه‌اندازی و اجرای کامل برنامه سری ساخت بمب اتم در جنگ جهانی دوم است. «لاراوانریکو فرمی»، «آغاز حرکت کاروان اورانیوم به‌سوی غرب»، «در شیکاگو»، «در جنگل آرگون»، «به‌سوی رودخانه کلمبیا»، «به‌سوی لوس الموس»، «ارزیابی اندیشه‌ها و عملکردها»، «صعود از ساقه لوبیای سحرآمیز» و ... عنوان‌های موضوعی بخش‌های این کتاب هستند.

کتاب بازیگران نمایش اورانیوم

لئونا مارشال لیبی
لئونا هریت وودز که بعدها با نام های لئونا وودز مارشال و لئونا وودز مارشال لیبی شناخته شد، فیزیکدان آمریکایی بود که به ساخت اولین راکتور هسته ای و اولین بمب اتمی کمک کرد.
دسته بندی های کتاب بازیگران نمایش اورانیوم
قسمت هایی از کتاب بازیگران نمایش اورانیوم (لذت متن)
منلی به یاد می آورد که اوپنهایمر در آن هنگام بلافاصله ورقه ی کاغذی را به سوی او پرت کرد و گفت: « بگیر، این هم چارت و جدول تشکیلات لعنتی شما.» منلی در این باره می گوید: « برگه ی کاغذ با یک استثنا، تشکیلات سازمانی اولیه ی رضایت بخشی را نشان می داد. استثناء آن بود که وی انتظار داشت سرپرستی آزمایشگاه و گروه تئوری را، هر دو، خود او به عهده گیرد. اما چند ماه بعد رابی و باچر او را قانع کردند که گروه تئوری نیاز به سرپرست جداگانه ای دارد و در نتیجه برای آن کار، هانس بیت انتخاب شد. از خاطرات متعددی که من از روزهای اولیه ی احداث آزمایشگاه تحقیقاتی لوس آلاموس با آن سنگینی و سختی و سردرگمی و پیچیدگی کار آن دارم، خاطره ی تبدیل شدن سریع و خیره کننده اوپنهایمر نظریه پرداز به یکی از موثرترین رهبران و اداره کنندگان پروژه های علمی است. این خاطره از روشن ترین و ماندنی ترین خاطرات من از آن ایام است.»