کتاب ایرانیها چه رویایی در سر دارند؟

Articles by Michel Foucault on Iran
  • 15 % تخفیف
    74,000 | 62,900 تومان
  • موجود
  • انتشارات: هرمس هرمس
    نویسنده:
کد کتاب : 8701
مترجم :
شابک : 9789646641327
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 65
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1994
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب ایرانیها چه رویایی در سر دارند؟ اثر میشل فوکو

در سال 1978، هنگامی که اعتراضات علیه شاه ایران به اوج خود رسید، "میشل فوکو" فیلسوف فرانسوی به عنوان خبرنگار ویژه برای دو نشریه ی معتبر کوریره دلا سرا و نوول اوبزرواتور مشغول به کار بود. "فوکو" در دوران کمی که به عنوان روزنامه نگار فعالیت می کرد، به ایران سفر کرد و با رهبر معظم انقلاب اسلامی آیت الله خمینی دیدار کرد و یک مجموعه از مقالات را در مورد انقلاب ایران به رشته ی تحریر درآورد که "ایرانیها چه رویایی در سر دارند؟" در بردارنده ی این مقالات مهم و خواندنی است.
"میشل فوکو" در "ایرانیها چه رویایی در سر دارند؟" یکی از نخستین تجزیه و تحلیل ها را در زمینه ی این انقلاب مردمی به دست می دهد که مطالعه ی آن می تواند ابعاد جالبی را برای مخاطبین ایرانی و غیرایرانی آشکار کند.
در این روایت مهم و بحث برانگیز تحت عنوان "ایرانیها چه رویایی در سر دارند؟" حمایت "میشل فوکو" از جنبش اسلام گرایی روشن می شود و همچنین نشان داده می شود که چگونه تجربیات "فوکو" در ایران به نقطه ی عطفی در اندیشه ی او تبدیل شد. این تجربیات به او کمک کرد و بر ایده های او در زمینه روشنگری و جستجوی معنویت سیاسی تأثیر گذاشت. فوکو و انقلاب ایران بحث فعلی را در مورد اختلافاتی که در میان روشنفکران غربی بر سر واکنش به اسلام گرایی افراطی پس از 11 سپتامبر پدیدار شده است ، نشان می دهند. بنابراین نوشته های تحریک آمیز "میشل فوکو" برای درک تاریخ و آینده ی روابط غرب با ایران به طور کلی ضروری است. مطالعه و بررسی این قطعات روزنامه نگاری و مقاله وار، نگاهی شگفت انگیز به ذهن این متفکر برجسته ارائه می دهد.

کتاب ایرانیها چه رویایی در سر دارند؟

میشل فوکو
پل میشل فوکو، زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ و درگذشته ی ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴، فیلسوف، تاریخ دان و متفکر معاصر فرانسوی و واضع اصطلاح «انسان گرایی ضد اومانیستی» است.وی، فرزند «آن مالاپار» و جراح متمول «پل فوکو» بود که در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ در ناحیه سنت موار پواتیه فرانسه به دنیا آمد. بعدها اسم خود را به میشل فوکو تغییر داد. او صاحب کرسی «تاریخ نظام های فکری» در کالج دو فرانس بود و در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تدریس کرد.به خاطر نظریات عمیق و دیدگاه انقلابی درباره ی جامعه، سیاست و تار...
دسته بندی های کتاب ایرانیها چه رویایی در سر دارند؟
قسمت هایی از کتاب ایرانیها چه رویایی در سر دارند؟ (لذت متن)
در حاشیه دو کویر بزرگ ایران که مرکز ایران را فرا گرفته اند زمین این روزها لرزیده است. طبس و چهل دهکده از میان رفته است. درست ده سال پیش از این، [1347] فردوس در همین ناحیه از صفحه زمین محو شد، اما روی این زمین ویران شده دو شهر، به چشم و همچشمی هم، از زمین سبز شد. انگار در ایران شاه، یک مصیبت نمی تواند تنها به یک تولد نو منجر شود. یک طرف شهر دولتی است، شهر وزارت مسکن و مقامات عالیه، اما کمی آنسوتر صنعتگران و کشاورزان هم، به رغم همه برنامه ریزیهای رسمی، شهر خود را ساخته اند: با هدایت یکی از روحانیون پول جمع کرده اند، زمین را به دست خود کنده، و ساختمان ساخته اند، آبراهه ها و چاهها راه راه انداخته اند و مسجدی بنا کرده اند. از همان روز اول هم پرچم سبزی برافراشته اند. شهر جدید اسلامیه نام دارد. روبه روی حکومت و بر ضد او. هنوز ده سال نگذشته است...