کتاب خرده اوستا

Avesta
بخشی از کتاب اوستا
کد کتاب : 87790
شابک : 978-6433104186
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب خرده اوستا اثر ابراهیم پورداود

خرده اوستا جزء متون اوستای متأخر است. اوستای متأخر پنج ششم از کتاب دینی امروزهٔ زردشتیان را تشکیل می‌دهد. در این بخشها با اعتقادات متأخری رو به رو هستیم. پس از زردشت و شاید هم زمان با او، بسیاری از عقاید کهن هند و ایرانی و اساطیر مربوط به خدایان پیش زردشتی با عقاید زردشت درآمیخت و متون اوستایی متأخر به وجود آمد.
در مفهوم، اوستای کوچک عبارت از دعاهای کوتاهی است که مردم عادی در موقعیت های آئینی مربوط به خود و اطرافیانشان آن را می‌خوانند و این در برابر دعاهایی است که خواندن آنها در مراسم دینی خاص موبدان و دین مردان است.
نام این کتاب فقط به صورت پهلوی آن آمده است و در مورد زمان تنظیم آن نیز نظر قطعی نمی توان داد. تدوین آن را به آذرباد مهرسپندان، که موبدان موبد دورهٔ شاپور دوم ساسانی، در قرن چهارم میلادی بوده است نسبت داده‌اند. برخی نسبت او را به زردشت می‌رسانند.
متون اوستایی خرده اوستا غالبا همراه با متن‌هایی به پازند است. (پازند عبارت از آوانویسی متون پهلوی به الفبای اوستایی است) مطالب آن در همه دستنویس‌ها یکسان نیست.
مطالب خرده اوستا عبارتند از : دعاهای اصلی، نیرنگ کستی بستن، سروش باژ، دعای هوشبام، پنج نیایش، پنج گاه، سی روزه و آفرینگان.

کتاب خرده اوستا

ابراهیم پورداود
ابراهیم پورداوود زادهٔ ۲۰ بهمن ۱۲۶۴در رشت و درگذشته ی ۲۶ آبان ۱۳۴۷در تهران، ایران‌شناس معاصر، اوستاشناس، نخستین مترجم فارسی اوستا و استاد فرهنگ ایران باستان و زبان اوستایی در دانشگاه تهران بود.در پنج یا شش سالگی به مکتب میرزا محمدعلی رفت که محل آن اکنون آرامگاه پدر و برادران و خود اوست. سپس تحصیلات مقدماتی فارسی و عربی را در مدرسه حاجی حسن رشت به مدیریت سید عبدالرحیم خلخالی انجام داد. زمانی که در مدرسهٔ حاجی‌میرزاحسن در سلک طلاب درس می‌آموخت، به مرثیه‌گویی پرداخت و دوستانش...