کتاب زین ابزار

Iran
جنگ ابزارهای باستانی ایران
کد کتاب : 87802
شابک : 978-9643311568
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1382
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب زین ابزار اثر ابراهیم پورداود

این کتاب دربارهٔ جنگ‌افزارهای ایران در روزگار باستان می‌باشد. چون ایرانیان در کارنامهٔ جهان از جنگاوران بی باک و جهان‌گشایان چیره.دست شناخته شده‌اند، ناگزیر باید از ابزارهای خوب جنگی برخوردار بوده باشند.
این چنین هم بود، این است که در زبان پارسی نام‌های صدها ابزار جنگ به جای مانده که برخی از آنها را در پارسی باستان یعنی در نپشته‌های روزگار هخامنشیان و بیشتر آنها را در نامهٔ دینی ایرانیان اوستا می‌یابیم. اوستا با اینکه یک نامهٔ دینی است، یکی از انبارهای دیرین ابزارهای جنگی است. همچنین برخی از نام های این زین ابزارها به دستیاری نوشته‌های پهلوی و پازند، از روزگار اشکانیان و ساسانیان به ما رسیده است.
شاهنامهٔ فردوسی یکی دیگر از آن انبارهای گرانبهای جنگی است. از اینها گذشته در همهٔ فرهنگ‌های فارسی نام‌های صدها زین ابزار، یاد گردیده و از برای بسیاری از آنها شعرهای گویندگان پیشین به گواه آورده شده است.

کتاب زین ابزار

ابراهیم پورداود
ابراهیم پورداوود زادهٔ ۲۰ بهمن ۱۲۶۴در رشت و درگذشته ی ۲۶ آبان ۱۳۴۷در تهران، ایران‌شناس معاصر، اوستاشناس، نخستین مترجم فارسی اوستا و استاد فرهنگ ایران باستان و زبان اوستایی در دانشگاه تهران بود.در پنج یا شش سالگی به مکتب میرزا محمدعلی رفت که محل آن اکنون آرامگاه پدر و برادران و خود اوست. سپس تحصیلات مقدماتی فارسی و عربی را در مدرسه حاجی حسن رشت به مدیریت سید عبدالرحیم خلخالی انجام داد. زمانی که در مدرسهٔ حاجی‌میرزاحسن در سلک طلاب درس می‌آموخت، به مرثیه‌گویی پرداخت و دوستانش...