کتاب رضا نام تا رضا خان‏‫

Reza-nam to Reza Khan
زندگی نامه رضاشاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹
کد کتاب : 92877
شابک : 978-6005786590
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 400
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب رضا نام تا رضا خان‏‫ اثر هدایت الله بهبودی

کتاب «رضا نام تا رضا خان ‫» "زندگی نامه رضاشاه پهلوی از ۱۲۵۶ تا ۱۲۹۹" نوشته هدایت الله بهبودی توسط نشر مطالعات سیاسی منتشر شده است. زندگینامه رضاخان و بخشی از تاریخ ایران در کتاب «رضانام تا رضاخان» مورد بررسی قرار گرفته است.کتاب، شامل روایت‌های مختلفی در دوره رضا شاه است که متعلق به قسمتی از تاریخ ایران بوده است. رضا پهلوی سال 1256 به دنیا آمد. او دوران کودکی را در فقر و تنگدستی گذراند و از شانزده‌سالگی به نظام پیوست و توانست مدارج ترقی را طی کند. رضاخان در سمت وزیر جنگ بسیاری از ناآرامی‌ها و راهزنی‌ها را از بین برد و سال 1302 با فرمان احمدشاه قاجار به نخست وزیری گمارده شد. او با نظم دادن به امور در دورانی که وزیرجنگ بود توانست به سمت نخست‌وزیری برسد. ایران در زمان رضاشاه نظمی نوین را تجربه کرد. اما فراز و نشیب‌های حکوت‌داری او را به استبداد فردی در حکومت سوق داد. بسیاری از مخالفان رضاشاه او را مسئول «برباد رفتن مشروطیت» در ایران می‌دانند. در نهایت همزمان با جنگ جهانی دوم و اعلام بی‌طرفی ایران در سال 1320 متفقین ایران را اشغال کردند. پس از آن با اولتیماتوم بریتانیا، رضاخان مجبور به استعفا و ترک ایران شد. او پادشاهی را به ولیعهد خود واگذار کرد و سه سال بعد در آفریقای جنوبی از دنیا رفت.
کتاب، از زاویه‌ای کمتر شناخته شده پهلوی اول و سالهای پیش از قدرت رضاخان را شرح می‌دهد. نویسنده پس از بررسی چگونگی به قدرت رسیدن و سالهای قبل از آن، در انتهای کتاب به کودتای سوم اسفند سال 1299 اشاره می‌کند. زندگینامه رضاخان از دیگر مواردی است که در کتاب گنجانده شده است. آثار انقلاب اکتبر روسیه بر ایران، پایان جنگ جهانی اول، قرارداد 1919، ارتقای بریگاد قزاق به دیویزیون، سرازیری مستشاران نظامی و مالی بریتانیا به ایران بین دو جنگ جهانی از موضوعات دیگری هستند که در کتاب به آنها پرداخته شده است.

کتاب رضا نام تا رضا خان‏‫

هدایت الله بهبودی
هدایت‌الله بهبودی کلهری 29 اردیبهشت 1339 در تبریز به دنیا آمد و در سال 1343 همراه خانواده از تبریز راهی تهران شد. وی در سال 1371 در مقطع کارشناسی در رشته تاریخ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. با آغاز جنگ تحمیلی بهبودی در مقام خبرنگار به فعالیت پرداخت. پیش از آن در واحد امور خارجه‌ی دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی اشتغال داشت. او در سال 1362 خبرنگار روزنامه تهران تایمز شد و سه سال بعد (1365) به دفتر روزنامه‌ی جمهوری اسلامی‌ رفت و مسئول صفحه‌ی «جبهه و جنگ&raqu...
دسته بندی های کتاب رضا نام تا رضا خان‏‫