کتاب کاربرد نظریه صف در مدل سازی

Modelsazi
کد کتاب : 94648
شابک : 978-6002051417
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب کاربرد نظریه صف در مدل سازی اثر عین الله جعفرنژاد قمی

همه‌ی ما به نوعی انتظار در صف را تجربه کرده‌ایم و این پدیده در دنیای پر ازدحام امروز، متداول‌تر می‌شود. با اتومبیل خود، اوقاتی را در ترافیک یا پشت باجه‌ی پرداخت عوارض سپری کردید. در تماس تلفنی منتظر بودید تا اپراتور گوشی را بردارد. در سوپرمارکت منتظر تسویه حساب در صندوق بودید. هیچ کس به عنوان یک مشتری، این پدیده را دوست ندارد و مدیران آن بخش‌ها نیز از انتظار مشتریان خرسند نیستند، زیرا همه متحمل هزینه می‌شوند. چرا این طور است؟
پاسخ این سوال ساده است: تقاضا برای سرویس، بیش از تسهیلات ارائه‌ی سرویس است. هر جا که صف تشکیل شود، نظریه‌ی صف کاربرد دارد. نظریه‌ی صف دو کاربرد عمده در مدل‌سازی دارد که یکی از آن‌ها پیش‌بینی کارایی سیستم که به معنای پیش‌بینی تأخیر است و دیگری طراحی برای بهبود کارایی است که از آن به عنوان تأمین ظرفیت یاد می‌شود.
در این کتاب، برخی از قابلیت‌های نظریه صف در مدل‌سازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل اول به مفاهیم مدل‌سازی و نظریه صف می‌پردازد. در فصل دوم نگاهی خواهیم داشت به احتمالات موردنیاز برای مطالعه‌ی فصل‌های بعدی کتاب. فصل سوم به زنجیره‌های مارکوف می‌پردازد. در فصل چهارم مدل‌های صف مارکوفی ساده و در فصل پنجم مدل‌های صف مارکوفی پیشرفته مورد بحث قرار می‌گیرند. فصل ششم مدل‌های صف با توزیع عمومی را بررسی می‌کند و در فصل هفتم شبکه‌های صف بحث خواهند شد. فصل هشتم مدل‌های صف با خدمت‌دهنده‌های ناهمگن را بحث می‌کند. در آخرین فصل کتاب، فصل نهم، نگاهی خواهیم داشت به بهینه‌سازی سیستم صف.

کتاب کاربرد نظریه صف در مدل سازی

دسته بندی های کتاب کاربرد نظریه صف در مدل سازی