کتاب ظرافت جوجه تیغی

The Elegance of the Hedgehog
کد کتاب : 95
مترجم :
شابک : 978-9644160639
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 360
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2006
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 21
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

برنده ی جایزه ی کتاب فروشان فرانسه سال 2007

برنده ی جایزه ی روتاری بین الملل سال 2007

فیلمی بر اساس این کتاب، به اسم جوجه تیغی و به کارگردانی مونا اششه در سال 2009 ساخته شده است

معرفی کتاب ظرافت جوجه تیغی اثر موریل باربری

رنه میشل، به مدت 27 سال، دربان آپارتمانی در پاریس بوده است. او که زنی بی سواد، بیوه، نه چندان خوش سیما، کوتاه قامت و چاق است، مثل همه ی سرایدار های فرانسوی در نظر دیگران است؛ اما خانم میشل به هیچ وجه چیزی که به نظر می آید، نیست. او خودآموخته ای متعلق به قشر کارگر با سلایق فرهنگی وسیع و گسترده است،نوشته های مارکس و کانت، رمان های تولستوی و فیلم های یاسوجیرو ازو و ویم وندرس. او به سوالات فلسفی می اندیشد و نظرات نقادانه ی تند و آتشینی درباره ی مستأجرین ثروتمند آپارتمان دارد. اما رنه که با دیدن تجربه های خواهرش، خطرات استفاده از ذهن به شکلی ناهمخوان با طبقه ی اجتماعی خود را به چشم دیده است، تلاش می کند تا هوش و ذکاوت خود را از دیدگان سایرین مخفی نگه دارد. همانند رنه، پالوما جوزه، دختر 12 ساله ی یکی از مستأجرین پرنفوذ ساختمان، دانش، تمایلات فلسفی، نقد ها و رویای خودکشی اش را پنهان می کند. اما وقتی که یک مستأجر جدید ژاپنی به اسم کاکورو ازو، به ساختمان می آید، همه چیز برای این دو شخصیت دچار تغییر و تحول می شود. او متوجه هوش و دانش رنه و پالوما شده و آن ها را به زندگی فرهنگی و آکادمیک خود دعوت می کند. با گذشت زمان، رابطه ای عجیب و عمیق بین سه شخصیت شکل می گیرد؛ رابطه ای دوستانه که به رنه و پالوما، فکر آزادی از حصار های ذهنی شان را گوشزد می کند. رمان ظرافت جوجه تیغی، با بینش سیاسی و لطافت خود، داستانی خواندنی، مهیج و بسیار اروپایی به مخاطب عرضه می دارد.

کتاب ظرافت جوجه تیغی

موریل باربری
موریل باربری، زاده ی ۲۸ مه ۱۹۶۹ در کازابلانکا، مراکش، رمان نویس مراکشی الاصل فرانسوی و استاد فلسفه است. او از دانش آموختگان فلسفه از مدرسه ی عالی فونتنی سن-کلود است. نخستین رمان او، «پرخوری» در سال ۲۰۰۰ به بازار آمد و اثر مشهور «ظرافت جوجه تیغی» در سال ۲۰۰۶ عرضه شد که با فروش میلیونی و جوایز متعدد همراه شد. دو رمان خانم باربری توسط نشر گالیمار در فرانسه منتشر شده اند. وی هم اکنون در ژاپن زندگی می کند.
نکوداشت های کتاب ظرافت جوجه تیغی
Both [of the book's protagonists] create eloquent little essays on time, beauty and the meaning of life.
هر دو شخصیت اصلی داستان، نوشتار هایی موجز و شیوا در مورد زمان، زیبایی و معنی زندگی خلق می کنند.
New York Times New York Times

Hedgehog is really an international book, focused as it is on universal topics of childhood, philosophy, love, and art.
ظرافت جوجه تیغی، کتابی بین المللی و متمرکز بر موضوعاتی جهانی مانند دوران کودکی، فلسفه، عشق و هنر است.
Daily Beast

This story, like all great tales, will break your heart, but it will also make you realize that sometimes the pain is worth it.
این داستان، مانند همه ی قصه های بزرگ، قلب شما را خواهد شکست، اما متوجه تان خواهد کرد که گاهی اوقات، غصه و درد ایجاد شده ارزشش را دارد.
Chicago Sun-Times

قسمت هایی از کتاب ظرافت جوجه تیغی (لذت متن)
این توانایی ما در پذیرفتن آن چه می خواهیم به خودمان بقبولانیم و سر خودمان کلاه بگذاریم تا پایه ی اعتقادات مان دچار تزلزل نشود، پدیده ای مسحور کننده است.

وقتی نگرانم، به پناهگاهم می روم. هیچ نیازی به مسافرت ندارم. رفتن و پیوستن به قلمرو خاطرات ادبی ام کفایت می کند. زیرا چه وسیله ی تفریحی ای شریف تر و چه هم صحبتی سرگرم کننده تر از ادبیات وجود دارد و چه هیجانی لذت بخش تر از هیجانی است که کتاب خواندن نصیب انسان می کند؟

تمام این چیزهایی که می گذرند، با این که با فاصله ای کمتر از یک هزارم ثانیه تا رسیدن به آن ها قرار داریم، برای همیشه از دست مان رفته اند... تمام این حرف هایی که می بایستی گفته باشیم، تمام این حرکت هایی که می بایستی انجام داده باشیم... همه، برای همیشه در کام نیستی فرو رفته اند ... شکست به علت کمترین فاصله ی زمانی ممکن.