کتاب راهنمای نازیبایی شناسی

Philosophy in the present
فلسفه و هنر در عصر حاضر
کد کتاب : 133387
مترجم :

شابک : 978-6003679139
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

فلسفه در عصر حاضر
Philosophy in the present
کد کتاب : 9545
مترجم : جلیل محمودی
شابک : 9789647002585
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 143
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه در عصر حاضر اثر آلن بدیو

«فلسفه در عصر حاضر»، نوشتار یک گفت‌وگوی جذاب بین دو تن از تأثیرگذارترین فیلسوفان معاصر، آلن بدیو و اسلاوی ژیژک است. در واقع این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات را ارائه می‌کند که حول مسئلۀ نقش فلسفه در جهان معاصر می‌چرخد.
به طور کلی کتاب «فلسفه در عصر حاضر» در سه بخش اصلی تنظیم‌شده است:
1. «اندیشیدن به رویداد» از آلن بدیو: بدیو در این بخش با طرح چارچوب فلسفی خود، که حول مفهوم «رویداد» متمرکز است، کتاب را آغاز می‌کند. به عقیدۀ وی، فلسفۀ درست و حقیقی باید بتواند به «رویداد» فکر کند، چیزی که نظم عادی اشیا را در‌هم می‌شکند و امکان جدیدی را برای فلسفه‌ورزی به وجود می‌آورد. تزهای بدیو در این بخش دربارۀ ماهیت جهانی‌بودن، تکینکی‌بودن و پیامدهای رویدادها بر درک ما از حقیقت و هستی می‌باشد؛
2. «فلسفه یک گفتگو نیست» از اسلاوی ژیژک: برخلاف دیدگاه سنتی فلسفه به‌عنوان روندی عقلانی که به‌دنبال حقیقت است، ژیژک استدلال می‌کند که فلسفه اساسا تقابلی است. به‌بیان ژیژک، تعامل فلسفی واقعی مستلزم زیر‌سوال بردن رادیکال نظم موجود است که البته، غالبا به فهم حقایق ناراحت کننده منجر می‌شود,
3. بخش پایانی کتاب نوشتار گفتگوی ضبط‌شده بین بدیو و ژیژک است که در آن این دو فیلسوف نظریات یکدیگر را به چالش می‌کشند. این مباحثه، نمایشی از فلسفه در عمل است، زیرا هر دو متفکر مواضع خود را از طریق تعامل مستقیم بیان کرده و اشتباهات خود را اصلاح می‌کنند.
بدیو و ژیژک در سراسر کتاب، بر اهمیت فلسفه به‌عنوان یک نیروی فعال و زنده در جهان تأکید می‌کنند. آن‌ها استدلال می‌کنند که فلسفه نباید به بحث‌های دانشگاهی محدود شود، بلکه باید در مسائل کلیدی عصر ما دخالت کرده و تأثیرگذار باشد. به همین نحو، کتاب «فلسفه در عصر حاضر» نیز متنی صرفا دانشگاهی نیست و با مسائلی که دنیای امروز ما با آن درگیر است و نقش فلسفه در آن، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. با این اوصاف، خواندن این کتاب برای هر کسی که علاقه‌مند به فلسفه، به‌خصوص فلسفۀ معاصر است متنی خواندنی، جذاب و البته تأمل‌برانگیز خواهد بود.

کتاب فلسفه در عصر حاضر