کتاب مفاهیم پایه در روان شناسی محیطی

Environmental Psychology
کد کتاب : 50055
مترجم :
شابک : 978-6006985343
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

مقدمه ای بر روان شناسی محیطی
Environmental Psychology
کد کتاب : 96808
مترجم : سارا مهدیزاده
شابک : 978-9643864569
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 380
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مفاهیم پایه در روان شناسی محیطی اثر لیندا اشتگ

هدف اصلی این کتاب، معرفی سرفصل های اصلی در روان شناسی محیطی است. مخاطبان این کتاب را می توان دانشجویان، متخصصان و افرادی عمومی دانست. این کتاب شامل سه بخش است. پس از معرفی کلی، بخش اول، شامل فصل های ۱ تا ۱۲ است که با نگاهی جامع به بررسی تأثیرات مطلوب یا نامطلوب محیط بر تجربه ها، زندگی و رفتار انسان می پردازد و همچنین، راه هایی برای بهبود سلامت و رفاه ارائه می دهد. سرفصل های اصلی کتاب عبارت اند از: ادراک مخاطرات، عوامل تنش زای محیطی، تجربۀ طبیعت، تأثیر طبیعت بر سلامت، معماری، کیفیت محیط شهری، تأثیر محیط بر کیفیت زندگی و تأثیر ویژگی های بستر بر رفتار.
بخش دوم، شامل فصل های ۱۳ تا ۲۰ است که بر شناخت رفتارهای محیطی متمرکز است. راه های متعددی برای سنجش رفتار و معیارهای تأثیرگذار محیطی، مانند ارزش ها و هنجارها، وجود دارند و نظریه های متفاوتی برای توضیح رفتار محیطی ارائه شده است که از آن جمله می توان به این نظریه ها اشاره نمود: نظریه های هنجارها، نظریه های ارزش ها، نظریه های مربوط به عواطف، نظریه های مربوط به گره های کور اجتماعی، نظریۀ رفتارهای برنامه ریزی شده، نظریۀ فعال سازی هنجارها و نظریه های مربوط به عادت. همچنین، ارتباط متقابل میان انسان و محیط در کشورهای آمریکای لاتین نیز، مطالعه شده است.
بخش سوم کتاب، شامل فصل های ۲۱ تا ۲۷ و شامل راهکار هایی برای تشویق رفتارهای دوستانه با محیط و همچنین، بهبود سلامتی و رفاه انسان با کمک فن آوری های نوین است. افزون بر این، در کشورهای درحال توسعه، عوامل اثرگذار بر پذیرش سیاست ها، فرایندهای تغییر و شبیه سازی اجتماعی این تغییرات رفتاری، بررسی و به تشویق رفتارهای دوستانه با محیط اشاره شده است.
در آخرین فصل از کتاب، به نتیجه گیری کلی، شناسایی گرایش‎ ها در روان شناسی محیطی و همچنین، چالش های پژوهش های آتی پرداخته ایم.

کتاب مفاهیم پایه در روان شناسی محیطی

لیندا اشتگ
لیندا اشتگ (Ravenswoud ، 1965) استاد روانشناسی محیط در دانشگاه گرونینگن است. تحقیقات او در زمینه تعامل بین انسان و محیط زیست بر تغییر آب و هوا و انتقال انرژی پایدار متمرکز است. گروه تحقیقاتی وی در حال حاضر (2019) متشکل از 2 دانشیار، 4 استادیار، 1 مدیر پروژه، 3 محقق فوق دکترا و 18 دانشجوی دکترا است. در سال های 2014 ، 2016 و 2017 ، تامسون رویترز او را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین ذهن های علمی جهان رتبه بندی کرد. در سال 2020 اشتگ جایزه Stevin را از NWO دریافت کرد. کمیته انتخاب تأکید کرد "تأثیر ...