کتاب درباره غرب

About the West
کد کتاب : 9847
شابک : 9789643637743
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 450
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب درباره غرب اثر رضا داوری اردکانی

"درباره غرب" اثری است به قلم دکتر "رضا داوری اردکانی" که در آن نگاهی منحصربه‌فرد به معنای غرب دارد و تلاش می‌کند تا اندیشیدن درباره آن را امکان‌پذیر کند. از مطالعه‌ی این کتاب انتظار می‌رود که خواننده را به اندیشیدن "درباره غرب" وا دارد و ذهن او را به کاوش پیرامون این موضوع، مشغول کند.
دکتر "رضا داوری اردکانی"، از اساتید صاحب قلم دانشگاه تهران است که یک فیلسوف نوین نامدار و یک نویسنده با قلمی روان و شیوا نیز شناخته می‎شود. او که پیوندی خاص با تفکر اسلامی دارد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، از معدود فیلسوفانی است که صحبت‌های ساده و در عین حال هوشمندانه‌ای به مخاطب عرضه می‌کند و از لحاظ شیوایی و سادگی سخن، در عصر انفجار اطلاعات و پیچیدگی‌های بیهوده، یک گوهر نادر به حساب می‌آید. دکتر "رضا داوری اردکانی" در این کتاب کوشیده است افکار خواننده را با مفهوم غرب و رابطه‌ای که با ما دارد، درگیر کند.
"درباره غرب" حاوی مقالات متعددی است و به جهت تنوع در این مقالات، هر یک از نقطه‌ی اوج منحصر به فردی برخوردار است که خواندن آن را برای مخاطب، دلپذیر می‎کند. این نقاط اوج در مقالات، از یکنواختی کتاب جلوگیری به عمل آورده و خواننده را برای بازگشت به آن و فکر کردن "درباره غرب" ترغیب می‌کند. به جز دو یا سه نوشتار، درک و پیش‌زمینه‌ی فلسفی قابل توجهی برای خواندن این اثر لازم نیست که یکی از جذابیت‎های کتاب به حساب می‌آید.
این اثر تاکنون سه ویراست داشته که به جز مطالب قبلی، مقالات جدیدی، مختص همان ویراست نیز به آن افزوده شده است. دکتر "رضا داوری اردکانی" در این مقالات، بیشتر به غرب، مدرنیته و همچنین آثار و پیامدهای تاریخ غرب می‎پردازد و روابط بین کشورهای در حال توسعه و دنیای غرب کنونی را بررسی‌ می‌کند.

کتاب درباره غرب

رضا داوری اردکانی
رضا داوری اردکانی (زادهٔ ۱۵ خرداد ۱۳۱۲ در اردکان)، فیلسوف و متفکر ایرانی و استاد بازنشستهٔ گروه فلسفهٔ دانشگاه تهران است. داوری اردکانی از بدو تأسیس فرهنگستان علوم (۱۳۶۸) عضو پیوستهٔ فرهنگستان علوم است و از سال ۱۳۷۷، ریاست این فرهنگستان را بر عهده دارد. او از چهره‌های شاخص در حوزهٔ نظریه‌پردازی فرهنگی و اندیشهٔ فلسفی به‌شمار می‌آید. او همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است. داوری اردکانی همچنین از اعضای هیئت مؤسس انجمن فلسف...
قسمت هایی از کتاب درباره غرب (لذت متن)
من اگر در باب غرب چون و چرا می کنم، مدافع تجدید رسوم گذشته و وضع تقلید و آثار زشت آن نیستم. عقل غربی که عالم کنونی با آن نظام یافته است، عقل خود بنیاد است، اما گسسته خردی را به جای این عقل نمی توان گذاشت. در نظر من بحث در ماهیت غرب بحث از آینده بشر است نه یک بحث سیاسی.