ناظم الاسلام کرمانی

ناظم الاسلام کرمانی

میرزا محمد پسر علی معروف به ناظم‌الاسلام کرمانی (زاده ۱۲۸۰ (قمری/ ۱۲۴۱ خورشیدی) در کرمان درگذشته ۱۳۳۷ (قمری / ۱۲۹۸ خورشیدی) در کرمان) نویسنده، روزنامه‌نگار، مدیر روزنامه‌های نوروز و کوکب دُرّی (روزنامه نوروز، از سال سوم (۱۳۲۵ قمری / ۱۲۸۶ خورشیدی) به نام کوکب دُرّی منتشر شد) و قاضی عصر مشروطه ایران است.
او بیشتر به دلیل نگارش کتاب تاریخ بیداری ایرانیان که به تاریخ نهضت مشروطیت ایران می‌پردازد معروف است. وی در کرمان از محضر تکاپوگران ضد استبدادی چون میرزا آقاخان کرمانی بهره برد. همچنین پیروی از اساتید همشهری خود، امثال میرزا آقاخان کرمانی و میرزا احمد مشرف کرمانی و شیخ احمد روحی در راه قانون خواهی گام نهاد. ناظم الاسلام به آموزش از محضر شیخ هادی نجم‌آبادی اشاره کرده و اظهار می‌دارد که از او فواید کلی برده است.
او از ۱۳۰۹ قمری برای تحصیل به تهران آمد و تا ۱۳۳۰ قمری که به کرمان بازگشت در این شهر زندگی می‌کرد و ارتباط نزدیکی با فعالان جنبش مشروطه داشت. ناظم‌الاسلام پس از تأسیس مدرسه اسلام توسط محمدصادق طباطبایی در این مدرسه مشغول به تدریس شد و به انتخاب رئیس مدرسه و فرمان علی‌اصغر اتابک صدراعظم وقت به ناظم‌الاسلام ملقب شد.
او پس از سال ۱۳۳۰ به کرمان برگشت و ریاست دادگاه تجدیدنظر این شهر را بر عهده گرفت و در ۱۳۳۷ قمری به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا درگذشت.

کتاب های ناظم الاسلام کرمانی