اروه لوته لیه

اروه لوته لیه

اِروه لوتلیه (Hervé Le Tellier) نویسنده قرن بیستم میلادی اهل فرانسه است. او معتبرترین جایزه ادبی فرانسه را برای نوشتن رمان ناهنجاری (L'Anomalie) یا دقیقتر گفته شود "ایرادی در کار است" در سال ۲۰۲۰ از آن خود کرد.
اِروه لوتلیه، آفریننده داستانی که ازسویی، بیانگر دل شوریدگی و نیست انگاری و پوچی آغاز هزاره سوم است _نویسنده از علاقمندان آلبر کامو و ایوان گونچارف، خالق آبلومف است._ و از سوی دیگر، شکلی  پلیسی ـ اجتماعی و پردازشی به سبک سینمای علمی ـ تخیلی­ دارد.
در کنار ادبیات، شعر و رمان عاشقانه (برنده جایزه سال  2004) وی دارای مدارک عالی تحصیلی در زمینه­ های زبانشناسی، فلسفه و ریاضیات است. همچنین طنزنویسی تلخ (برنده  جایزه سال 2013) و روزنامه ­نگاری شناخته شده در حوزه­ ی نقدِ آشپزی و سینما است.
لوتلیه از سال 1992 عضو نهضت ادبی اولیپو Oulipo است، که در سال 1960 توسط رمون کِنو و فرانسوا لو لیونه بوجود آمد. پیشینه فرهنگی و ادبی ـ علمی درخشان و تجربه دیرنه او در اولیپو موجب شد که در سال 2019 ، اِروه  لوتلیه به ریاست این نهضت ادبی برگزیده  شود.
رمان "ایرادی در کار است" به عقیده قریب به اتفاق منتقدین ادبی نقطه­‌ی اوجی است برای نهضت ادبی اولیپو و یکی از شاخص­ ترین رمان­های قرن بیست­ و یکم ادبیات فرانسه است.
رمان "ایرادی در کار است" در شهریور سال ۱۴۰۰ توسط نشر شُما و با همکاری انتشارات بهجت، با ترجمه‌ی حامد فولادوند و محمود سلطانیه در تهران به‌چاپ رسید.

کتاب های اروه لوته لیه

ایرادی در کار است (لانومالی)