امراله فرهادی آردکپان

امراله فرهادی آردکپان

امراله فرهادی آردکپان (زادهٔ ۱۳۳۵) طراح گرافیک، مدیر خلاقیت هنری، مشاور و برنامه‌ریز ارتباطات بازاریابی و تبلیغات و مدرس دانشگاه اهل ایران است. امراله فرهادی آردکپان کودکی و نوجوانی خود را در ایل قشقایی گذارند. در شش سالگی به دلیل جثهٔ نحیف و لاغرش که به درد کار در زندگی عشایری نمی‌خورد به مدرسهٔ سیار عشایری رفت. مدارس سیار عشایری بخشی از نظام آموزش عشایر ایران بود که توسط محمد بهمن‌بیگی بنیان گذاشته شده بود. فرهادی او را پدر معنوی همهٔ دانش‌آموختگان عشایری ایران می‌داند. پس از پایان دورهٔ دبستان، با تلاش و تدبیر بهمن‌بیگی اولین دبیرستان شبانه‌روزی عشایری ایران در شیراز بنیان گذاشته شد و فرهادی با قبولی در کنکور اولین دوره در سال ۱۳۴۶ به عنوان عضوی از دانش‌آموزان ۴۰ نفری عشایری وارد این دبیرستان شد.
دبیرستان شبانه‌روزی عشایری، نمونهٔ کم‌نظیری از شیوهٔ آموزشی و مدیریت مکتب بهمن‌بیگی بود که با بهره‌گیری از حضور شاخص‌ترین مدرسان تحصیلات متوسطه و امکانات آموزش کارگاهی (عکاسی، نقاشی، برق و الکترونیک، اتومکانیک، آزمایشگاه‌های فیزیک، شیمی، علوم طبیعی، تئاتر، سینما و …) تعلیم و تربیت این برگزیدگان را به صورت پانسیون شبانه‌روزی به عهده داشت. فرهادی در سال ۱۳۵۲ به توصیهٔ بهمن‌بیگی و موافقت وزیر وقت فرهنگ و هنر وارد دانشکدهٔ هنرهای تزئینی تهران شد. این توصیه به دلیل آشنایی وزیر با عکاسی و نقاشی‌های او در طی بازدیدش از دبیرستان عشایری صورت گرفت. دو سال اول دورهٔ لیسانس را به گذراندن درس‌های عمومی چون (طراحی، مجسمه‌سازی، نقاشی، دروس نظری و …) پرداخت و برای دو سال آخر رشتهٔ گرافیک را انتخاب کرد. او در این دوره از محضر استادان مطرح هنر ایران بهره برد: هوشنگ کاظمی، حسین کاظمی، مسیو ژیرار، آلن بایاش، لیلیت طریان، محمد حسن شیددل، شهلا حبیبی، آیدین آغداشلو، مرتضی ممیز، محمد احصائی، کامران کاتوزیان، ایرج انواری و …
تابستان ۱۳۵۸ فرهادی پروژهٔ فارغ‌التحصیلی دانشگاه خود را با مشارکت نفیسه بزرگزاده شهدادی با عنوان «دیوارنوشته‌های انقلاب» ارائه کرد. استادان راهنما و مشاور این پروژه، ایرج انواری و مرتضی ممیز بودند.

کتاب های امراله فرهادی آردکپان

دیوارها سخن می گویند