محمود شجاعی

محمود شجاعی

محمود شجاعی متولد سال ۱۳۰۴ مهاباد، دارای درجه عالی دکتری حشره‌شناسی از بلژیک از جمله دانشمندان ایرانی است که به‌طور مستمر اجرای طرح‌های تحقیقاتی در زمینه‌های فونستیک و بیواکولوژیک و جلب مشارکت مؤسسات و سازمان‌های تحقیقاتی را عهده‌دار بوده و همچنان شاگردان خود را در این عرصه راهنمایی می‌کرد.
۱۵۰ مقاله داخلی و خارجی و تألیف و انتشار پنج جلد کتاب حشره‌شناسی در بیش از ۴۰۰۰ صفحه از جمله آثار علمی تولیدشده از سوی پدر علم کنترل بیولوژیک ایران است.
آثار مرحوم شجاعی به عنوان منابع مرجع در رشته‌های تخصصی حشره‌شناسی و گیاه‌پزشکی در دانشگاه‌های کشور مورد استناد و استفاده قرار می‌گیرد.
بهره‌برداری از یافته‌ها و تألیفات این استاد کنترل بیولوژیک در برنامه‌های تحقیقات اجرایی کشور در موارد متعددی از جمله اجرای طرح تحقیقات فونستیک و تاکسونومیک منطقه‌ای و میزبانی زنبورهای تخم‌خوار آفات پروانه‌ای صورت گرفته است.
طرح تحقیقات فونستیک و تاکسونومیک منطقه‌ای و میزبانی زنبورهای تخم‌خوار آفات پروانه‌ای از سال ۱۳۶۳ به طور تحقیقاتی و نیمه‌صنعتی منجر به نخستین الگوی تحقیقات در بیوفابریک و تولید انبوه تریکوگراما از سال ۱۳۶۶ شده و در برنامه‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک IPM مزارع، باغ‌های سیب، انارستان‌ها و جنگل‌ها در سطح کشور و در برنامه‌های اجرایی سازمان حفظ نباتات کشور کاربرد پیداکرده است.
مرحوم شجاعی پایه‌گذار رشته حشره‌شناسی کشاورزی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری واحد علوم و تحقیقات است که اجرای پروژه ملی کشت‌های گلخانه و تونل پلاستیک اولین IPM آفات و بیماری‌ها را فراهم کرد، راهنمایی و مشاوره بیش از ۲۵۰ رساله و پایان‌نامه در مقاطع ارشد و دکتری رشته‌های مختلف کشاورزی را در کارنامه کاری خود دارد.
محمود شجاعی در مسیر فعالیت‌های یادشده و به‌ پاس خدمات خود در آموزش عالی و دانشگاه مفتخر به دریافت دیپلم و مدال درجه اول فرهنگ سال ۱۳۲۹، دریافت لوح و برنده کتاب سال سال ۱۳۴۶، دریافت لوح و جایزه کاربردی نخستین جشنواره خوارزمی سال ۱۳۶۶، دریافت لوح و جایزه کاربردی یازدهمین جشنواره خوارزمی سال ۱۳۷۶، دریافت لوح به مناسبت مقام معلم برتر در دانشکده کشاورزی واحد علوم و تحقیقات سال ۱۳۸۶ شده است.

کتاب های محمود شجاعی