مراد فرهادپور

مراد فرهادپور

مراد فرهادپور (زادهٔ ۱۷ تیر ۱۳۳۷ تهران) فیلسوف، نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار و شاعر ایرانی است. فرهادپور در ۱۷ تیر ۱۳۳۷ در تهران به دنیا آمد. او فرزند فاطمه علوی و ناصرقلی فرهادپور است. پدرش سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار و در فاصلهٔ ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۲ عضو مجلس شورای ملی بود. مراد حاصل ازدواج دومِ فاطمه علوی بود. فاطمه از ازدواجِ نخستِ خود با پسرعمویش بزرگ علوی نویسنده چپ‌گرای ایرانی صاحب فرزندی به نام مانی شد. مراد فرهادپور خواهری به نام زری دارد.
فرهادپور ابتدا در دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت به تحصیل مشغول شد، اما درس خود را ناتمام رها کرد و برای ادامهٔ تحصیل به انگلستان رفت. در سال ۱۳۵۸ پیش از انقلاب فرهنگی برای تحصیل در رشته اقتصاد وارد دانشگاه تهران شد و مدرک لیسانس خود را در سال ۱۳۶۵ اخذ کرد.
فرهادپور کار ترجمهٔ متون فلسفی را از دههٔ شصت خورشیدی آغاز کرد. در دههٔ هفتاد برای نشریات روشنفکری نظیر راه نو، کیان، و آدینه مطلب می‌نوشت. فرهادپور در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چهره‌های روشنفکری چپ نو محسوب می‌شود. تلاش‌های او و نزدیکانش در معرفی مکتب فرانکفورت در فضای روشنفکری ایران موجب ایجاد جریانی از روشنفکران جوان چپ‌گرا شده‌است. فرهادپور در سال‌های اخیر با معرفی چهره‌هایی جدید از فیلسوفان چپ جدید اروپایی هم‌چون آلن بدیو، جورجو آگامبن، و اسلاوی ژیژک موجب دامن زدن به مباحث جدیدی شده‌است.

کتاب های مراد فرهادپور

درخت و برگ


هومو ساکر


حلقه انتقادی


سیاست جستار


قانون و خشونت


پوپولیسم


جشن ماتم


عقل افسرده


فلسفه، معرفت و حقیقت


پاره های فکر (2جلدی)


ایده نمایش


اسناد بین الملل اول


تجربه مدرنیته


نام های سیاست


شعر مدرن


دیالکتیک روشنگری


بنیاد کلی گرایی


علیه ایده آلیسم


بادهای غربی


ایده های شعری


سومین کرانه ی رود


حرمت شکنی ها


بکت


الهیات فرهنگ


کانت و مارکس


اسلاوی ژیژک


پانن برگ


فرضیه کمونیسم


رمانتیسم


پاره های فکر 1


آلن بدیو


جستارهایی در رسانه (جلد 1)


پاریس - تهران


شجاعت بودن