کتاب ایدئولوژی زیبایی شناسی

The Ideology of the Aesthetic
کد کتاب : 13739
مترجم :
شابک : 978-6007806951
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 642
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

برنده ی جایزه ی یادبود ایزاک دویچر سال 1989

معرفی کتاب ایدئولوژی زیبایی شناسی اثر تری ایگلتون

ایدئولوژی زیبایی شناسی یک تاریخچه و نقد از مفهوم زیبایی شناسی را در سراسر اندیشه ی مدرن غربی ارائه می دهد. به این ترتیب ، این یک بررسی انتقادی از فلسفه مدرن غربی است که به ویژه بر روابط پیچیده ی زیبایی شناسی ، اخلاق و سیاست تاکید دارد و به تشریح این روابط می پردازد. تری ایگلتون مقدمه ای درخشان و چالش برانگیز برای این مسائل ارائه می دهد . همانطور که خود ایگلتون در این مقدمه شرح می دهد این کتاب تاریخ زیبایی شناسی نسیت. او از کنار بسیاری از زیبایی شناسان مهم گذر کرده و حتی همانگونه که خودش می گوید آثاری که از بعضی از متفکران توجهش را به خود جلب کرده لزوما آثاری مهم و برجسته در زمینه ی زیبایی شناسی نیستند. هدف ایگلتون از نوشتن این کتاب پاسخ دادن به مهم ترین پرسش های تفکر اروپایی مدرن درباره ی زیبایی شناسی بوده است. او در این کتاب روابط زیبایی شناسی، اخلاق و سیاست را کارهای کانت ، شیلر ، شوپنهاور ، کیرکگارد ، مارکس ، نیچه ، فروید ، هایدگر ، لوکاک ، آدورنو ، هابرماس و دیگران بررسی می کند.
ایدئولوژی زیبایی شناسی را می توان اثر مهم و اصلی تری ایگلتون به شمار آورد.

کتاب ایدئولوژی زیبایی شناسی

تری ایگلتون
تری ایگلتون (به انگلیسی: Terry Eagleton) (زاده ۲۲ فوریه ۱۹۴۳) نظریه‌پرداز ادبی بریتانیایی است. بسیاری او را تأثیرگذارترین منتقد ادبی زندهٔ بریتانیا می‌دانند.او با تکیه بر نظریه‌های مارکسیست‌های اروپایی از جمله والتر بنیامین، لویی آلتوسر و پیر ماشری، مخاطبان فراوانی یافت و با پیروی از افکار این نظریه‌پردازان از شیوه‌ای ماتریالیستی برای مطالعه ادبیات بهره برد. این شیوه او در نوشته‌هایش در مورد ساموئل ریچاردسون و خواهران برونته نمود دارد. پافشاری ایگلتون بر پیچ...
نکوداشت های کتاب ایدئولوژی زیبایی شناسی
That contemporary theory would eventually turn back to consider its origins in the contradictions of philosophical aesthetics was predictable; but nothing could have prepared us for Eagleton's extraordinary confrontation with the entire modern history of this discourse, in a book which will be indispensable for years to come.
اینکه تئوری مدرن باید به در نظر گرفته منشاش در تعارضات زیبایی شناسی فلسفی برمیگشت قابل پیش بینی بود اما هیچ چیزی نمی تواند ما را برای روریایی خارج العاده با کل تاریخ مدرن ایگلتون آماده کند. کتابی که برای سال های آینده ضروری خواهد بود.
F. R. Jameson, Duke University

Eagleton succeeds brilliantly in situating aesthetic theory as an irreducibly heterogeneous series of discourses who ideological and political effect on North Atlantic civilization since the Englightenment has been more diverse and consequential than traditional philosophical, literary, and cultural theory has previously suspected or acknowledged.
ایگلتون به خوبی موفق شده است تا تئوری زیبایی شناسی را درون گفتمان های نامتجانسی جای دهد که اثرات ایدئولوژیکال وسیاسی بر تمدن آتلانتیک شمالی داشته اند و از زمان روشنگری بسیار متنوع تر از فلسفه ی ادبی و تئوری فرهنگ گذشته بوده اند.
Choice

قسمت هایی از کتاب ایدئولوژی زیبایی شناسی (لذت متن)
زیبایی شناسی سوژه ی انسانی را در کانون رابطه ای خیالی با واقعیتی انعطاف پذیر و غایت مند قرار می دهد، و در نتیجه حس خوشایندی از انسجام درونی را به او ارزانی می دارد و منزلت او به عنوان عاملی اخلاقی را تایید می کند. اما این کار را بدون تأدیب و تربیت بی وقفه ی سوژه انجام نمی دهد، و با این کار آگاهی فرمانبردارانه و پرهیزگارانه ای نسبت به عنصری نا متناهی را در او یادآور می شود که در حقیقت بدان تعلق دارد. زیبایی شناسی اجماعی خودانگیخته، بی واسطه، و غیرجبری را میان سوژه های انسانی تضمین می کند، و علقه هایی عاطفی فرام می آورد که بیگانگی های زندگی اجتماعی را پشت سر می گذارند. افراد را در سطح تجربه ی بی واسطه به یکدیگر نزدیک می کند، و این کار را در چارچوب گفتاری مبتنی بر جزئیت انضمامی انجام می دهد که هیئت انکارناپذیر قانونی عقلانی را دارد، بدون آن که چیزی از ویژگی انتزاعی پس زننده ی آن را داشته باشد…

هرکس که تاریخ فلسفه ی اروپایی از روشنگری به این سورا پیگیری کند از جایگاه ویژه ای که این فلسفه به پرسش های زیبایی شناختی می بخشد متحیر خواهد شد. برای کانت، امر زیبایی شناختی حامل وعددی آشتی میان طبیعت و انسانیت است. هگل در چارچوب سیستم نظری خود جایگاه نسبتأ نازلی برای هنر قائل می شود، و با این حال رسالهای غول آسا را به آن اختصاص می دهد. از نظر کیرکیگارد امرزیبایی شناختی باید زمینه را برای حقایق والاتر اخلاقی و مذهبی فراهم کند، اما به هر حال این یکی از دغدغه های ثابت تفکر اوست. تجربه ی زیبایی شناختی برای شوپنهاور و نیچه، به آشکالی کاملا متضاد، نمایانگر شکل اعلایی از ارزش است.