کتاب قطار جک لندن

Jack London train
کد کتاب : 108451
شابک : 978-6227902556
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 408
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 10 خرداد

معرفی کتاب قطار جک لندن اثر فرهاد حسن زاده

«قطار جک لندن»، جدیدترین اثر فرهاد حسن‌زاده، نگاهی به رخداد جنگ ایران و عراق و سویه‌های ناشی از آن بر روزگار مردم است، جنگی که با وجود گذر سال‌های طولانی از آغاز و پایانش، پیوندهایی ناگسستنی با زندگی انسان‌ها دارد. سام هلچین کارگری پرشور و پرانرژی است که در پالایشگاه آبادان کار‌ می‌کند. او با خانوادۀ پرجمعیتش زندگی ساده اما شلوغی دارد. اتفاق‌هایی که برایشان می‌افتد هم امیدبخش و هم تلخ و ناگزیر است. شخصیت‌های قصه پر‌تعدادند و هر کدام به نقش و رنگی، ردی پررنگ بر روند روایت بر جا می‌گذارند.
فرهاد حسن‌زاده، نویسندۀ اهل آبادان، در این رمان از سرزمینی حرف می‌زند که بارها و بارها به مرزهای آن تجاوز شد و زندگی مردمانش با بی‌رحمی به شکل هزار‌تکه‌ای پاره‌پاره درآمد. این رمان در هفت فصل، پیش از جنگ و پس از جنگ، روایت می‌شود. این روایت‌های درهم‌تنیده هر کدام دیگری را کامل می‌کنند و آینده‌ای را رقم می‌زنند که قصه و حیات شخصیت‌ها و خاطرات را جان می‌بخشند.
فرهاد حسن‌زاده گویی خود در صحنه‌به‌صحنۀ این رمان حضور دارد، در اتاق‌ها و خیابان‌ها قدم می‌زند و خود را جای تک‌تک‌ آدم‌های قصه می‌گذارد. او از زاویۀ دید هر کدام داستانی پر‌فراز‌ونشیب با گویش همان منطقه بازگو می‌کند. در این رمان انگار حتی اشیاء و دیوارها و پنجره‌های خانه هم قصه می‌گویند و شخصیت‌ها انگار دو‌پاره‌ از معصومیت و بدجنسی‌اند. حسن‌زاده اصل داستانش را بر هویت و فرهنگ ایرانی و اصالت جاری در فضاهای شهری پایه‌ریزی کرده است. متن ساده و روان و جذابش و قصه‌پردازی ماهرانۀ او، آمیخته به لحن و گویش جنوبی از دل اتفاق‌های روزمره حوادث کوچک و شیرینی را بیرون می‌کشد که برای خواننده هم نوستالژیک است و هم سرشار از تجربه‌های دست‌نیافتنی.
او حتی دست بر خرافات و افسانه‌ها می‌گذارد تا فضای قصه با باورهای مردمان گذشته، از رایحه‌ای قدیمی و پرخاطره سرشار شود، از فال و پیش‌بینی نامفهوم آینده گرفته تا ضرب‌المثل‌ها و اعتقادهای عجیب. در نهایت اما، جنگ قوی‌تر از زندگی، لحظه‌به‌لحظۀ روزگار را به هم می‌ریزد و شخصیت‌ها تا آخر رمان دنبال تکه‌های خویش سطرها را طی می‌کنند و از آن‌ها تصویر می‌سازند؛ حتی اگر سالیان و دهه‌ها از آن روز سیاه هجوم گذشته باشد. مهاجرت اجباری، بی‌پولی، احساس فقدان، فرار و بی‌پناهی، عشق و خیانت، احساس باخت و در عین‌حال، امید به فردا از سرنوشت مردمان درگیر جنگ جدایی‌ناپذیر است. نویسنده هم کوشیده با پیچ‌وخمی دلنشین میان پاراگراف‌ها و دیالوگ‌ها آن‌ها را بیان کند.

کتاب قطار جک لندن

فرهاد حسن زاده
فرهاد حسن زاده (1341- ) از نویسندگانی است که در تمامی حوزه های ادبی از داستان کودکان، نوجوانان تا رمان برای بزرگسالان دست به نگارش زده است.او نوشتن را از دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان آغاز کرد.از او تا کنون بیش از ۸۰ اثر چاپ شده است.
قسمت هایی از کتاب قطار جک لندن (لذت متن)
گودرز گفت: «فرق چه می کنه؟ اول مرده خری، بعد مرده خوری. ئی دو تا گاومیش اگه زنده بودن، هر کدوم پنجاه هزار توممن پولشون بود.» و روی پنجاه تاکید کرد. نگاه سبزعلی گشت روی حاشیه گلی بهمنشیر؛ روی گاومیش هایی که به خون و گل غلتیده بودند، روی آدم هایی که جمع شده بودند دور زایر خلف و قصاب و پسر زایر خلف. پرسید: «همی دو تا بودند؟» ایاز بزی گفت: «سه تا. یکیش تو شط بود و آب بردش.» سبزعلی خلط به زمین انداخت:«تف به روزگار» شنتیا گفت:« روزگار خیلی قشنگه. حیف نیست تفیش می کنی؟»