کتاب سیطره ی خیر

The Sovereignty of Good
کد کتاب : 129708
مترجم : شیرین طالقانی
شابک : 978-9649526591
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1970
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 2 تیر

معرفی کتاب سیطره ی خیر اثر آیریس مرداک

کتاب «سیطرۀ خیر» به قلم آیریس مرداک اثری در حوزۀ فلسفه اخلاق است که برای اولین بار در سال 1970 منتشر شد. این کتاب که مجموعه‌ای از سه مقاله است، در ابتدا به عنوان یک سخنرانی ارائه شد و نشان دهنده دغدغه‌های مرداک در رابطه با مسائل اخلاقی رایج در زمان خود، و رویکرد افلاطونی او به این مسائل است. درواقع می‌توان گفت که ادعای اصلی مرداک این است که فلسفه اخلاق مدرن، به اشتباه، بر آنچه «فعل درست» نامیده می‌شود تمرکز کرده است نه آنچه که «خیر» است. او در این کتاب استدلال می‌کند که می‌توانیم این تحریف را تصحیح کنیم و با درک جامع‌تری به اخلاق نزدیک شویم.
به طور کلی کتاب «سیطرۀ خیر» دارای سه موضوع محوری مرتبط با سه سخنرانی آیریس مرداک است:
1. ایدۀ کمال: این مقاله، سخنرانی مرداک در سال 1962 در کالج دانشگاهی ولز شمالی است. در اینجا، مرداک مفهوم کمال و جایگاه آن را در فلسفه اخلاق بررسی می‌کند.
2. درباره «خدا» و «خیر»: این مقالۀ مرداک در سخنرانی اوت 1966 گروه مطالعاتی مبانی وحدت فرهنگی در کالج بودوین است. او در این بخش از کتاب رابطه بین مفاهیم دینی و خیر اخلاقی را بررسی می‌کند.
3. حاکمیت خیر بر مفاهیم دیگر: این سخنرانی 1967 در دانشگاه کمبریج ایراد شد. مرداک در این سخنرانی برتری مفهوم «خیر» را بر سایر مفاهیم در فلسفۀ اخلاق مورد بحث قرار می‌دهد.
«سیطرۀ خیر» شناخته‌شده‌ترین کتاب فلسفی مرداک است که دیدگاهی را ارائه می‌کند که هم منتقد وضع موجود است و هم به نحو ایجابی رویکردی فضیلت گرایانه به اخلاق را پیشنهاد می‌دهد. در واقع این کتاب دفاع از رویکرد افلاطونی به اخلاق در دنیای مدرن است. این کتاب می‌تواند مورد استفادۀ پژوهشگران و دانشجویان فلسفه، به خصوص علاقه‌مندان فلسفۀ اخلاق قرار گیرد.

کتاب سیطره ی خیر

آیریس مرداک
آیریس مرداک (به انگلیسی: Iris Murdoch) (زادهٔ ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۱۹ – ۸ فوریهٔ ۱۹۹۹) رمان‌نویس و فیلسوف بریتانیایی بود که به واسطهٔ رمان‌هایش دربارهٔ خیر و شر، اخلاق، روابط جنسی و قدرت ذهن ناخودآگاه شناخته‌شده‌است. او دانش‌آموختهٔ فلسفه از دانشگاه آکسفورد بود.