کتاب جامعه شناسی جورج زیمل

La sociologie de Georg Simmel
کد کتاب : 133494
مترجم :
شابک : 978-9646894204
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 148
سال انتشار شمسی : 1386
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 2 تیر

معرفی کتاب جامعه شناسی جورج زیمل اثر فردریک واندنبرگ

کتاب «جامعه‌شناسی جورج زیمل» اثر فردریک واندنبرگ، مقدمه‌ای روان و قابل فهم بر تفکرات جامعه شناختی جورج زیمل، شخصیتی کلیدی در توسعه‌ی تفکر جامعه‌شناختی، است. البته، کتاب واندنبرگ فقط به عنوان خلاصه‌ای از نظریه‌های زیمل نیست، بلکه این کتاب تفسیری است که کار او را در زمینه‌های فلسفی فراتر از زمان خود زیمل قرار می‌دهد. کتاب با مقدمه‌ای بر زندگانی جورج زیمل (1858-1918) آغاز می‌شود که نقش او در بنیان‌گذاری تفکر جامعه‌شناختی و همچنین زنده بودن ایده‌های او را نشان می‌دهد. نکته‌ی قابل توجه در مقدمه‌ی کتاب این است که واندنبرگ تأکید می‌کند که در حالی که زیمل اکنون به عنوان یک جامعه‌شناس شناخته می‌شود، او خود را در درجه اول یک فیلسوف می‌دانست و نه یک جامعه‌شناس.
واندنبرگ سپس به بررسی زیربناهای فلسفی آراء زیمل، به ویژه نظریات او درباب نئوکانتیانیسم و حیات‌گرایی می‌پردازد. نویسنده بحث می‌کند که پروژه‌ی فلسفی زیمل ترکیبی منحصر به فرد از این دو سنت را با تمرکز بر دوگانگی‌ها، تعاملات و تضادهایی که زندگی اجتماعی را شکل می‌دهد، نشان می‌دهد. بخش قابل توجهی از کتاب به «جامعه‌شناسی اشکال تداعی» زیمل اختصاص دارد. نویسنده سعی کرده است تا عمق و پیچیدگی تحلیل‌های زیمل از ساختارها و پویایی‌های اجتماعی را به‌طور ساده برای خوانندگان توضیح دهد. همچنین یکی از مهم‌ترین آثار زیمل «فلسفه‌ی پول» است که واندنبرگ در این کتاب به تفصیل در مورد آن سخن گفته است. به عبارت دیگر، واندنبرگ بررسی زیمل از مدرنیته را از دریچه‌ی پول ارائه می‌کند که زیمل آن را یک «واقعیت اجتماعی کلی» می‌داند که بر جنبه‌های مختلف زندگی جمعی تأثیر می‌گذارد. این کتاب همچنین به نظریات زیمل در جامعه‌شناسی زیبایی‌شناختی می‌پردازد و مقالات درخشان او را برای خوانندگان معرفی می‌کند که البته، به گفته واندنبرگ، نباید ماهیت منسجم مجموعه آثار متنوع او را تحت الشعاع قرار دهد. به طور کلی، کتاب «جامعه شناسی جورج زیمل» واندنبرگ، برای کسانی که به دنبال درک ریشه‌های تاریخی و مفهومی جامعه‌شناسی و همچنین میراث فکری یکی از شخصیت‌های بنیان‌گذار آن هستند، منبع ارزشمندی به حساب می‌آید.

کتاب جامعه شناسی جورج زیمل

فردریک واندنبرگ
فردریک واندنبرگ (Frédéric Vandenberghe) متولد 1966 در کورتریک، در بلژیک فلاندری، یک جامعه شناس ساکن برزیل است.او پس از تدریس در دانشگاه دولتی ریودوژانیرو (UERJ)، در سال 2018 به دانشگاه فدرال ریودوژانیرو (UFRJ) منصوب شد.