کتاب محاوره طالب و مطلوب

Hannah Arendt Karl Jaspers Correspondence 1926-1969
مکاتبات آرنت-یاسپرس 1969-1926
کد کتاب : 136646
مترجم :
ویراستار : لوته کهلر
شابک : 978-6002539120
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 952
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 1992
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 خرداد

معرفی کتاب محاوره طالب و مطلوب اثر هانا آرنت

نامه‌های خصوصی مشاهیر وجوهی از زندگی و شخصیت و اندیشۀ آن‌ها را عیان می‌کند که چه‌بسا در گفته‌ها و نوشته‌های رسمی‌شان، دست‌کم به‌شکل صریح و عریان، عیان نباشد و به‌چشم نیاید. نامه‌های خصوصی هانا آرنت و کارل یاسپرس در کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» هم از این قاعده مستثنی نیست.
هانا آرنت و کارل یاسپرس در نامه‌هایی که از آن‌ها در کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» منتشر شده است، بی‌آنکه در فکر این باشند که این نامه‌ها روزی منتشر می‌شوند و بی‌شمار آدم در سراسر جهان آن‌ها را خواهند خواند، هرچه دل تنگشان خواسته گفته‌اند و از هر دری، راحت و بدون تعارف و پرده‌پوشی و ملاحظه، حرف زده‌اند.
کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» موضوعات گسترده و متنوع و فراوانی را در بر می‌گیرد؛ از موضوعات شخصی و خصوصی گرفته تا موضوعات عمومی و فلسفی و اجتماعی و سیاسی و... .
اما آن‌چه کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» را خواندنی‌تر می‌کند گسترۀ زمانی وسیعی است که نامه‌های این کتاب دربردارندۀ آن هستند. این نامه‌ها از سال 1926 آغاز می‌شوند و تا سال 1969 ادامه می‌یابند. البته پس از مهاجرت هانا آرنت از آلمان وقفه‌ای در نامه‌نگاری بین او و یاسپرس می‌افتد اما بعد از این وقفه باز نامه‌نگاری‌های آن‌ها از سر گرفته می‌شود. بنابراین در کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» با سیر تحول رابطۀ دو فیلسوف و نیز تحول فکری‌شان هم مواجهیم. آرنت بیست‌ساله بود که با یاسپرس شروع به نامه‌نگاری کرد. آن زمان او شاگرد یاسپرس بود و رابطه‌شان رابطه‌ای استاد و شاگردی بود اما این رابطه بعدها به دوستی‌ای نزدیک تبدیل شد و سیر این تحول را در کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» می‌توانیم ببینیم.
کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» نه‌فقط نمایانگر شیوۀ زندگی و تفکر و کار هانا آرنت و کارل یاسپرس، بلکه بیانگر تجربه‌ای که آن‌ها در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم از سر گذراندند نیز هست.
آرنت و یاسپرس در کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» هردو خود و افکارشان را بی‌تعارف روی دایره ریخته‌اند. آرنت در نامه‌هایی که بعد از مهاجرت به امریکا به یاسپرس نوشته است از این کشور و دانشگاه‌هایش و نیز از سیاست امریکا، از جمله از مک‌کارتیسم، سخن می‌گوید و همچنین از آلمان و هولوکاست و بسیار دغدغه و مسئله و موضوع دیگر که ذهنش را به خود مشغول کرده است.
یاسپرس نیز در مکاتبات خود با آرنت از مسئلۀ آلمانی‌ها حرف می‌زند و همچنین از اسپینوزا و هایدگر و دوران پیری و بازنشستگی و آینده و سرنوشت انسان در این کرۀ خاکی و دیگر چیزهایی که ذهنش با آن‌ها مشغول است.
کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» نه‌تنها تصویری از شخصیت آرنت و یاسپرس، که همچنین تصویری از قرن بیستم و مسائل و بحران‌های آن از منظر دو فیلسوف بزرگ و نقاد است.
کتاب «محاورۀ طالب و مطلوب» از مقدمه‌ای به‌قلم لوته کهلر و هانس سانر، ویراستاران متن اصلی کتاب، یادداشتی برای انتشار کتاب در امریکا و متن نامه‌های هانا آرنت و کارل یاسپرس تشکیل شده است.

کتاب محاوره طالب و مطلوب