کتاب ژان باروا

Jean Barois
کد کتاب : 14349
مترجم :
شابک : 978-9644481703
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 542
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1913
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 20 اردیبهشت

معرفی کتاب ژان باروا اثر روژه مارتن دوگار

کتاب درباره مردی است که در یک وضعیت بغرنج قرار دارد: به خدا اعتقاد ندارد و در عین حال نیاز دارد که اعتقاد داشته باشد. نحوه ای که دوگار در این کتاب با موضوعی دشوار برخورد می کند: مسئله دینی انسان مدرن ، این کتاب را به یکی از شاخص ترین و مطرح ترین کتاب های ادبیات فرانسوی مدرن تبدیل می کند.

ژان باروا ، فرزند یک پزشک و کافر ، مطابق با آداب سخت کلیسای کاتولیک بزرگ شده است ، اما کم کم شک و تردیدهایی را تجربه می کند که به تدریج به رد کردن آن عقاید اولیه می رسد. متن از نزدیک الگوی تغییرات او را دنبال می کند، استدلال می کند و به طور عمده از طریق گفتگو نشان می دهد.

در قسمتی از کتاب وقتی کشیش برای باروا از خدا و دنیای دیگر حرف می زند یکی از دوستان ژان باروا رو به کشیش کرده و می گوید: «رفیق ما مثل همه کسان دیگری که نمی توانند به خود اعتماد کنند، مذبوحانه به خدا چنگ زده است...» ... ژان باروا با خودش نجوا می کند «حقیقت چیز دیگری است. چیزی درکار است که ما نمی دانیم...»

کتاب ژان باروا

روژه مارتن دوگار
روژه مارتَن دو گار (به فرانسوی: Roger Martin du Gard) (زاده ۳۱ مارس ۱۸۸۱ - درگذشته ۲۲ اوت ۱۹۵۸) نویسندهٔ فرانسوی بود که برندهٔ جایزه نوبل ادبیات 1937 شد.روژه مارتن دوگار خود در مراسم دریافت جایزه نوبل می گوید: ((رمان نویس واقعی کسی است که می خواهد همواره در شناخت انسان پیش تر برود و در هریک از شخصیت هایی که می آفریند زندگی فردی را آشکار کند، یعنی نشان دهد که هر موجود انسانی نمونه ایست که هرگز تکرار نخواهد شد. اگر اثر رمان نویس بخت جاودانگی داشته باشد به یمن کمیت و کیفیت زندگی های منحصربه فردی...
نکوداشت های کتاب ژان باروا
Intellectual and emotional, a moving and beautifully portrayed story of human challenges
متفکرانه و با احساس، تصویری پرتحرک و زیبا از داستان کشمکش های انسان
amazon.com

قسمت هایی از کتاب ژان باروا (لذت متن)
هیچ کس به دلایل منطقی تغییر عقیده نمی دهد؛ این تنها نظر قطعی است که به آن رسیده ام. مردم به همین اکتفا می کنند که با برهان های منطقی عقیده ای را که در باطن دارند تقویت کنند و این عقیده، برخلاف آنچه مردم خیال می کنند، بلکه براساس نوعی قابلیت فطری ست که از هر منطق دیالکتیکی قوی تر است.

نگاهی به کلیسای کاتولیک بیندازید؛ قرن ها تسلط داشته است، و با این همه برای آنکه این قدرت عظیم بلرزد کافی بود که مخالفانش هم حق بیان اندیشه های خود را بدست آورند.