کتاب جا به جایی در قدرت

Powershift
کد کتاب : 17515
مترجم :
شابک : 978-9647443487
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 747
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1990
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : 5 خرداد

معرفی کتاب جا به جایی در قدرت اثر الوین تافلر

«جابه‌جایی در قدرت، دانایی، ثروت و خشونت در قرن بیست و یکم» به قلم آلوین لویس تافلر، نویسنده‌ی مشهور است. این اثر برای اولین‌بار در سال 1990 منتشر شد و هدفش بررسی تغییرات بنیادین در عرصه‌ی قدرت در هنگام گذار جامعه‌ی سنتی به عصر اطلاعات است. به طور کلی کتاب تافلر مفهوم قدرت را در سه شکل اصلی بررسی می‌کند: خشونت (نیرو)، پول (ثروت) و ذهن (دانش). به عقیده‌ی وی، در گذشته، قدرت بدنی و منابع مالی تعیین کننده‌ی میزان قدرت بودند. با این حال، با نزدیک شدن به قرن بیست و یکم، دانش به مهم‌ترین شکل قدرت تبدیل شده است و از دو نوع دیگر قدرت پیشی گرفته است.
این کتاب حول محور ایده «تثلیث قدرت» نوشته شده است. در واقع تافلر نحوه‌ی تعامل دانش، ثروت و خشونت را با یکدیگر توضیح می‌دهد. او تأکید می‌کند که دانش نه‌تنها منبع قدرت در بالاترین کیفیت است، بلکه عنصر اساسی خشونت و ثروت نیز می‌باشد. این جابه‌جایی در قدرت نشان می‌دهد که دانش به‌جای‌این‌ که کمکی به افزایش پول و قدرت فیزیکی باشد، به ماهیت شکل‌دهنده‌ی آن‌ها تبدیل شده است. تافلر همچنین دگرگونی این عناصر قدرت به یکدیگر را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که هر شکلی از قدرت را می‌توان به شکل دیگر تبدیل کرد. به عنوان مثال، می‌توان از زور برای به دست آوردن دانش یا ثروت استفاده کرد و از ثروت می‌توان برای به‌دست آوردن نیرو یا دانش استفاده کرد. این قابلیت تعویض مداوم بین اشکال مختلف قدرت، بر ماهیت سیال قدرت در دنیای مدرن تاکید دارد.
یکی از ایده‌های کلیدی این کتاب این است که با وجود این که ثروت و خشونت ممکن است برای عده‌ی قلیلی در دسترس باشد، دانش در دسترس همه است. دموکراتیک بودن دانش، به‌ویژه از طریق اینترنت، شرایط بازی را بین افراد مساوی کرده است و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با کسب اطلاعات و دانش، قدرت خود را افزایش دهند. در همین راستا تافلر پیش‌بینی می کند که پایان قرن بیست و یکم، با افزایش جنگ‌هایی برای کنترل اطلاعات، دانش و رسانه‌ها خواهد بود. در پایان، خواندن این کتاب برای هر کسی که به آینده‌پژوهی، سیاستگذاری قدرت و درک تأثیر انقلاب اطلاعاتی بر جامعه علاقه دارد، ضروری است.

کتاب جا به جایی در قدرت

الوین تافلر
الوین لویس تافلر (Alvin Toffler) (۳ اکتبر ۱۹۲۸–۲۷ ژوئن ۲۰۱۶)، نویسنده و آینده‌پژوه آمریکایی بود. وی برای آثارش در زمینه‌های انقلاب دیجیتال، انقلاب ارتباطات و تکینگی فناوری شناخته می‌شود. از تافلر به عنوان یکی از مشهورترین آینده‌پژوهان جهان یاد می‌شود که به خصوص با موفقیت حرکت جامعه صنعتی از مرحله تولید کالا به سوی عصر اطلاعات و تسلط کامپیوتر بر حیات اقتصادی و اجتماعی را پیش‌بینی کرد.تافلر برای نخستین بار در ایران با ترجمه و انتشار کتاب «موج سوم»...