کتاب عقل مذکر

The Man of Reason
کد کتاب : 19228
مترجم :
شابک : 978-9643125998
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1984
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 10 خرداد

معرفی کتاب عقل مذکر اثر ژنویو لوید

در تاریخ‌نامه‌های فلسفه غرب، شخصیت «عقل مذکر» به‌عنوان مظهر عقلانیت، عینیت و قدرت فکری از دیرباز حکمفرما بوده است. با این‌حال، در زیر این کهن‌الگوی به‌ظاهر جهانی، روایتی عمیقا جنسیتی نهفته است که برای قرن‌ها خطوط گفتمان فلسفی را شکل داده است. ژنویو لوید در اثر پیشگامانه‌ی خود، «عقل مذکر» کاوشی جسورانه و دقیق در ابعاد جنسیتی تفکر غربی را آغاز می‌کند و راه‌هایی را که گفتمان فلسفی هر دو بازتاب کرده است، آشکار می‌کند و مفروضات فرهنگی در مورد مردانگی، زنانگی و ماهیت خود عقل را تداوم بخشید.
در مرکز تحقیق لوید یک سوال اساسی نهفته است: دوگانگی بین «مذکر» و «مونث» چگونه در تاریخ فلسفه غرب ساخته و به‌کار‌گرفته شده است و پیامدهای آن برای درک ما از ماهیت، دانش و اخلاق انسانی چیست؟ لوید با تکیه‌بر بینش‌هایی از نظریه‌ی فمینیستی، روانکاوی و تاریخ ایده‌ها، سیر تکامل تفکر جنسیتی را از منشأ آن در یونان‌ باستان تا تجلیات معاصر آن در فلسفه‌ی‌ مدرن دنبال می‌کند. این کتاب با بازجویی از متون بنیادی فلسفه غرب، از افلاطون و ارسطو گرفته تا دکارت و کانت آغاز می‌شود و راه‌هایی را آشکار می‌کند که این متفکران متعارف، دوتایی‌های جنسیتی ساخته‌اند که مردانه را بر زنانه برتری می‌دهند. لوید مفروضات زیربنایی را که گفتمان فلسفی را روشن کرده است، از ارتباط عقل با مردانگی و عاطفه با زنانگی گرفته تا تنزل دادن زنان به حاشیه‌ی تحقیقات فکری، آشکار می‌کند. مرکز تحلیل لوید، بررسی انتقادی روش‌هایی است که تفکر جنسیتی درک ما از مفاهیم کلیدی فلسفی مانند عقل، دانش و اخلاق را شکل داده است. او استدلال می‌کند که آرمان «عقل مذکر» به‌عنوان یک معیار هنجاری عمل کرده است که بر‌اساس آن همه‌ی انسان‌ها، صرف نظر از جنسیت، سنجیده و قضاوت شده‌اند. از طریق یکسری مطالعات موردی روشنگر، او نشان می‌دهد که چگونه این تعصب جنسیتی در هر جنبه‌ای از تحقیقات فلسفی، از معرفت‌شناسی و اخلاق گرفته تا نظریه‌ی‌ سیاسی و زیبایی‌شناسی نفوذ کرده است. یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های کتاب، کاوش در روش‌هایی است که فیلسوفان زن هنجارهای جنسیتی سنتی را در تاریخ تفکر غربی به چالش کشیده و زیر پا گذاشته‌اند. لوید مشارکت متفکران پیشگامی مانند مری ولستون کرافت، سیمون دوبووار و لوس ایریگاری را برجسته می‌کند، که به‌دنبال ساختارشکنی تقابل‌های دوتایی که زیربنای گفتمان فلسفی است و تصور دیدگاه‌های جایگزین عقل، دانش و شکوفایی انسان بوده‌اند.
در پایان، «عقل مذکر» اثری مهم است که ما را به بازنگری در مفروضات خود درباره جنسیت، عقل و ماهیت تحقیق فلسفی به چالش می‌کشد. تجزیه و تحلیل دقیق ژنویو لوید، تحقیقات دقیق و حمایت پرشور از برابری جنسیتی، خواندن این کتاب را برای هرکسی که به تاریخ ایده‌ها، پویایی قدرت و جستجوی مداوم برای عدالت و برابری در دنیای اندیشه علاقه‌مند است، ضروری می‌کند.

کتاب عقل مذکر

ژنویو لوید
ژنویو لوید (Genevieve Lloyd)، (متولد ۱۶ اکتبر ۱۹۴۱ در کوتاموندرا نیو ساوت ولز) یک فیلسوف و فمینیست استرالیایی است.لوید در ابتدا در دهه ۹۰ میلادی در رشتهٔ فلسفه در دانشگاه سیدنی تحصیل کرد و سپس به کالج سامرویل دانشگاه آکسفورد رفت. وی در سال ۱۹۷۳م دکترای فلسفهٔ خود را گرفت و از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۷ در دانشگاه بین‌المللی استرالیا مشغول به تدریس شد در حالی که روی ایده اش برای نوشتن کتاب عقل مذکر که در سال ۱۹۸۴ به چاپ رسید، کار می‌کرد. لوید در سال ۱۹۸۷ اولین زن استاد دانشگاه فلسفه ای شد که د...