کتاب ذهن و کیهان

Mind and Cosmos
کد کتاب : 27829
مترجم :
شابک : 978-6005747713
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ذهن و کیهان اثر تامس نیگل

رویکرد ماتریالیستی مدرن نسبت به زندگی، آشکارا نتوانسته است ویژگی های مرکزی مربوط به ذهن در جهان ما، مانند آگاهی، عمدی بودن و نیت داشتن، معنا و ارزش را توضیح دهد. "تامس نیگل" در "ذهن و کیهان" معتقد است که این عدم در نظر گرفتن چیزی که برای طبیعت به عنوان ذهن ضروری است، یک مشکل بزرگ است که تهدیدی برای افشای کل تصویر طبیعت گرایانه ی جهان است و به زیست شناسی، نظریه ی تکاملی و کیهان شناسی نیز سرایت می کند.
از آنجا که اذهان، ویژگی های سیستم های بیولوژیکی هستند که از طریق تکامل ایجاد شده اند، نسخه استاندارد مادی گرای زیست شناسی تکاملی، اساسا ناقص است. و تاریخ کیهان شناسی که منجر به پیدایش حیات و به وجود آمدن شرایط تکامل شد همچنین نمی تواند یک تاریخ ماتریالیستی باشد. یک تصور و برداشت کافی از طبیعت، باید ظاهر ذهن های خودآگاه مادی کاهش ناپذیر را در جهان توضیح دهد.
شک و تردید "تامس نیگل" در "ذهن و کیهان" مبتنی بر اعتقاد مذهبی یا اعتقاد به هرگونه جایگزین مشخص نیست. در "ذهن و کیهان"، او پیشنهاد می کند که اگر گزارش ماتریالیستی اشتباه است، ممکن است اصولی از نوع دیگر نیز در تاریخ طبیعت کار کنند؛ همچون اصول رشد نظم که در شکل منطقی خود بیشتر غایت شناختی هستند تا مکانیکی. علیرغم دستاوردهای بزرگ علوم فیزیکی، ماتریالیسم تقلیل گرایانه، یک دیدگاه جهانی برای جابجایی است. "تامس نیگل" نشان می دهد که شناختن محدودیت ها، اولین قدم در جستجوی جایگزین ها یا حداقل پذیرفتن امکان آن ها است. این اثر یک خوانش چالش برانگیز و لذت بخش است که نشان از عملکرد منحصر به فرد "تامس نیگل" در اصالت، ظرافت و صداقت فکری دارد.

کتاب ذهن و کیهان

تامس نیگل
تامس نِیگل (Thomas Nagel) زاده ۱۹۳۷ فیلسوف آمریکایی که در حال حاضر استاد فلسفه و حقوق در دانشگاه نیویورک است. او در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق و معرفت‌شناسی پژوهش می‌کند. شهرت او بیشتر به خاطر نقد تبیین‌های تقلیل گرایانه از ذهن به ویژه در مقاله «خفاش بودن چه کیفیتی دارد» و دستاوردهایش در زمینه اخلاق وظیفه گرا است. او در فلسفه اخلاق از امکان دیگرگزینی دفاع می‌کند.
دسته بندی های کتاب ذهن و کیهان
نکوداشت های کتاب ذهن و کیهان
A sharp, lucidly argued challenge to today's scientific worldview.
چالشی تیز و روشن برای جهان بینی علمی امروز.
Wall Street Journal Wall Street Journal

Provocative... Reflects the efforts of a fiercely independent mind.
تحریک آمیز ... نشان دهنده تلاش های یک ذهن درنده ی مستقل است.
New York Review of Books New York Review of Books

قسمت هایی از کتاب ذهن و کیهان (لذت متن)
او در این کتاب دفاع جانانه ای از عقلانیت می کند و می پذیرد که عقل عینی مشکلی را پیشاروی طبیعت گرایی قرار می دهد و قرائن و شواهدی به نفع خداباوری ارائه می کند.

ما نباید به فراسوی این عالم برویم و آنجا به دنبال تبیینی برای آن بگردیم، در عوض ما باید به دنبال نگرشی جامع به این عالم باشیم که نظم طبیعی واحدی را ارائه می کند که به هر چیزی بر مبنای مجموعه ای از عناصر و اصول مشترک وحدت می بخشد.