کتاب مکتوبات فارسی در باب موسیقی

Persian Writing On Music
قرن پنجم تا نهم هجری قمری
کد کتاب : 29814
مترجم :
شابک : 978-9642134571
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 230
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 خرداد

معرفی کتاب مکتوبات فارسی در باب موسیقی اثر مهرداد فلاح زاده

مولف این کتاب در مقدمه‌ای که برای ترجمه فارسی این اثر نوشته، اعلام کرده که این کتاب در واقع رساله دکترای اوست که آن را ۱۴ سال پیش نگاشته و پس از انجام تحقیقات گسترده در این زمینه، از آن دفاع نموده است. مترجم این کتاب نیز در سال ۱۳۹۴، در زمانی که در حال نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر بود، به نسخه انگلیسی این کتاب برخورد کرده و متوجه شده که ترجمه‌ای به زبان فارسی وجود ندارد.

این کتاب به منظور بهترین درک و تفسیر تحولات مکتوبات فارسی در زمینه موسیقی نگاشته شده و تمرکز خود را بر روی رویکردهای مختلف موجود در این آثار و تغییرات موضوعاتشان قرار داده است. دامنه زمانی مورد بررسی و تحقیق در این کتاب، قرن پنجم تا نهم هجری قمری می‌باشد، که به عنوان عصر کلاسیک مکتوبات فارسی در زمینه موسیقی شناخته می‌شود. می‌توان دو رویکرد اصلی در مکتوبات فارسی درباره موسیقی را مشاهده نمود: رویکرد دینی و غیر دینی، که در این کتاب به طور جامع مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این مکتوبات دینی و غیر دینی نیز به دو شکل عرضه شده‌اند: به عنوان اثر یا رساله مستقل و جداگانه، و یا به عنوان بخشی از اثرهای حجیم‌تر مانند دانش‌نامه‌ها یا کتب تاریخی و الاهیاتی.

این کتاب، علاوه بر پیشگفتار نویسنده در مورد ترجمه فارسی، شامل مقدمه مترجم، قسمت‌های قدردانی و نمادهای اختصاری است. در ادامه، هفت فصل اصلی قرار دارد که به آن‌ها موارد مختلفی مانند کتابنامه و نمایه نیز پیوسته است. مقدمه کتاب شامل هشت بخش اصلی می‌شود که به ترتیب شامل موارد زیر هستند: مقدمه، محدوده پژوهش، هدف و روش، منابع، پیشینه پژوهش، تنظیم اثر، تعاریف، توضیحات و نکات اضافی، و در آخر، یادداشت‌های مترجم ذکر شده است.

کتاب مکتوبات فارسی در باب موسیقی

دسته بندی های کتاب مکتوبات فارسی در باب موسیقی