کتاب حاکمیت ملی و دشمنان آن

National sovereignty
پژوهشی در کارنامه مخالفان بومی و بیگانه مصدق بر پایه تازه ترین سندها
کد کتاب : 33253
شابک : 978-9648453010
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 247
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 23 خرداد

معرفی کتاب حاکمیت ملی و دشمنان آن اثر فخرالدین عظیمی

در این کتاب، نویسنده تلاش کرده است تصویری از دینامیک‌های گوناگونی که در پی درگیری‌ها برای به دست آوردن حکومت ملی ایران اتفاق افتاده است را ارائه دهد. از یک سو، این تلاش‌ها برای تسلط بر قدرت و ایجاد حاکمیت ملی در ایران بوده‌اند و از سوی دیگر، تلاش‌هایی برای جلب حمایت‌ها و موازی کردن آن‌ها با دستیابی به اهداف مشخصی، به ویژه نسبت به دوست مصدق، در این مسیر دنبال شده است. در این راستا، نقش انواع نیروها و ارتباط‌های پیچیده و گاها در تنش با یکدیگر، همچنین اهمیت نسبی آن‌ها در دستیابی به اهداف مورد بحث قرار می‌گیرد. علاوه بر این، تلاش می‌شود که جنبه‌های مختلفی از کارنامه سیاسی دولت مصدق برش‌هایی از تاریخ ایران برجا بگذارد.

این پژوهش به منابع و سندهای جدیدی متکی است که از آرشیوهای انگلستان و ایالات متحده آمریکا واکاوی شده‌اند و از منابع ایرانی نیز بهره‌برداری می‌کند.

مخاطبان این کتاب می‌توانند موضوعات متنوعی را مطالعه کنند، از جمله پایگاه‌های اجتماعی حمایت و مخالفت، ساختار حکومتی، نقش شاه، دربار و شاهیان، دینامیک‌های روابط بین‌المللی و نقش کشورهای خارجی، جریانات فرهنگی و اجتماعی، انتخابات و حزب‌ها، جنبش‌ها و جنبش‌های اجتماعی، و مسائل داخلی و خارجی مرتبط با دوره‌ی نخست وزیری مصدق. این کتاب با تصاویر مربوط به شخصیت‌های کلیدی مورد بحث همراه است و خواننده را در طول مطالعه به تصاویری از شخصیت‌های تاریخی آن دوران همراه می‌سازد.

کتاب حاکمیت ملی و دشمنان آن

فخرالدین عظیمی
فخرالدین عظیمی (متولد 1332) پژوهشگر و استاد تاریخ معاصر ایران است. او هم‌اکنون استاد تاریخ دانشگاه کنتیکت است.عظیمی در 1332 در تهران متولد شد. تحصیلات خود را در دانشگاه تهران انجام داد، فوق لیسانس خود را از سواس و دکترای تاریخ را در ۱۹۸۵ از دانشگاه آکسفورد دریافت کرد.عظیمی برنده جایزه انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی در سال ۲۰۱۰ است. «بنیاد مصدق» در ژنو نیز جایزهٔ خود را به کتاب در پی مردم‌سالاری، کشاکش صد ساله با خودکامگی در ایران عظیمی اعطا کرده‌است. مقاله آ...