کتاب نجوم در ایران

Astronomy in IRAN from the mythical era to now
از اسطوره تا امروز
کد کتاب : 65659
شابک : 978-6008158493
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 124
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 23 خرداد

معرفی کتاب نجوم در ایران اثر نازیلا ناظمی

کتاب پیش رو نگاهی گذرا بر تاریخ جذاب توجه ایرانیان به آسمان از زمان گذشته تا به حال دارد و در این تاریخ گسترده و پر فراز و نشیب به گلچینی دلچسب روی آورده تا فارغ از توضیحات فنی و تاریخی چشم اندازی از روند ستاره شناسی پیش روی مخاطب خود به ویژه مخاطب نوجوان بگشاید و او را در نخستین گام برای ورود به دنیای نجوم و ستاره شناسی که دنیایی سرشار از شگفتی هاست همراهی کند. مجموعه ی حاضر کار خود را از پیش از تاریخ آغاز می کند، سپس به دوران اسطوره ها وارد می شود و بعد آن را در دل حکومت های تاریخی وا می کاود، در ادامه وارد دوران اسلامی می شود و دانش ستاره شناسی را در هنگامه ی طلایی علوم به بحث می گذارد این روند بررسی تاریخی ادامه می یابد تا در نهایت به زمان معاصر ما می رسد.

کتاب نجوم در ایران

نازیلا ناظمی
نازیلا ناظمی کارشناس ارشد تاریخ معاصر و کارشناس ارشد تاریخ و تمدن و زبان‌های باستان است. ناظمی پس از گذراندن دو سال از مقطع دکتری به تحقیق درباره‌ی اسطوره‌ها و نمادها و پژوهش در نسخ خطی پرداخت. او ۵ سال در مؤسسه‌ی مطالعات تاریخ معاصر ایران کارشناس اسناد و پژوهشگر تاریخ معاصر بود. از بهمن ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۷ ناظمی عضو گروه نویسندگان نشریه‌ی دانستنی‌ها بود. در خلال این سال‌ها، ناظمی به‌عنوان کارشناس تاریخی با برنامه‌های تلویزیونی مانند «چرخ»...
قسمت هایی از کتاب نجوم در ایران (لذت متن)
دوران صفویه از جهات گوناگون، آغازی دوباره برای تاریخ ایران بود. 900 سال پس از انقراض حکومت ساسانیان، یکپارچگی و وحدت ارضی ایران با تشکیل حکومت صفویه از نو احیا شد و ایرانی با مرزهای مشخص و حکومت واحد به وجود آمد. تاسیس این سلسله در ایران، هم زمان با آغاز دوره رنسانس و عصر تحولات علمی و فرهنگی در اروپا است و البته دانش ستاره شناسی نیز تحت تاثیر همین تحولات قرار گرفت. اروپاییان در این عصر، با بهره گیری از دانش دانشمندان مسلمان و آنچه از ترجمه های کتب یونانی کسب کرده بودن، پای در عرصه پیشرفت گذاشتند و دانشگاه ها و مجامع علمی متعددی تاسیس کردند. آثار دانشمندانی مانند ابن سینا و خوارزمی نیز در اروپا تدریس می شد، اما علم و به خصوص دانش نجوم در ایران کم کم از دوره اوج و شکوفایی فاصله گرفت و به تدریج افول یافت. در این دوره، از نوآوری و آفرینش در زمینه نجوم و اخترشناسی خبری نبود و اخترشناسان بیشتر براساس نظریه های گذشتگان و هیئت بطلمیوسی فعالیت می کردند. اختر شناسی در این دوره بیشتر در خدمت طالع بینی، آینده نگری، زایچه نویسی و اعتقاد به ساعات نحس و سعد بود. البته شاهان صفوی نظیر شاه اسماعیل، تلاش هایی برای احیای رصدخانه های مراغه و سمرقند و ساخت رصدخانه های جدید انجام دادند، اما این اقدامات، به دلایل گوناگون بی نتیجه ماند. با وجود این، در این دوره، استثنایی هم در زمینه نجوم وجود دارد و آن، پیشرفت صنعتگران و منجمان در ساخت ابزار آلات نجومی مانند اسطرلاب، ساعت آفتابی، قطب نما، قبله نما و کره های سماوی است. درواقع اسطرلاب های ساخته شده در این دوره، قابل مقایسه با هیچ دورانی نیست. با حمله افاغنه به ایران و سقوط اصفهان، آشفتگی و هرج و مرج سراسر ایران را فراگرفت. گروهی از دانشمندان ایرانی به دلایل گوناگون راهی هند و عثمانی شدند و فعالیت های علمی خود را در خارج از مرزهای ایران ادامه دادند، اما در ایران، در سراسر سال های بعد از صفویه و طی حکومت های افشاریه و زندیه، دیگر مجالی برای پرداختن به علم و دانش فراهم نیامد. تا آنکه بالاخره خاندان قاجار قدرت را به دست گرفتند و بار دیگر حکومتی مستقر با مرزهایی مشخص در ایران به وجود آوردند.