محمد درودیان

محمد درودیان

محمد درودیان (زاده ۱۳۳۸ تهران) مورخ و نویسنده ایرانی است، که در زمینه نگارش تاریخ جنگ ایران و عراق فعالیت می‌کند.
وی دانش‌آموختهٔ کارشناسی تاریخ از دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. از درودیان تاکنون پانزده جلد کتاب، به چاپ رسیده است. وی از برگزیدگان سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جایزه کتاب سال و برنده هشتمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس می‌باشد. محمد درودیان در سال ۱۳۳۸ در تهران محلهٔ شاپور (خیابان وحدت اسلامی فعلی) زاده شد. پدرش علی درودیان از دوستان و معاشران سید احمد طالقانی (پدر جلال آل احمد) بود. پیش از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ وی فعالیت‌های سیاسی بر علیه رژیم پهلوی را با مشارکت محسن رشید آغاز نمود، که این فعالیت‌ها منجر به دستگیری آنان شد.
با آغاز جنگ ایران و عراق درودیان بهمراه محسن رشید، ابراهیم محمدزاده و هادی نخعی، اقدام به ایجاد تشکیلاتی برای ثبت و حفظ اطلاعات تاریخی جنگ نمود، که این فعالیت‌ها منجر به تأسیس مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ گردید و بعدها به نام مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تغییر نام یافت.
درودیان چندین دوره مسئولیت مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ را بر عهده داشته‌است. پس از پایان جنگ وی اقدام به ادامه تحصیلات خود در حوزه تاریخ نمود. وی دانش‌آموختهٔ کارشناسی تاریخ از دانشگاه شهید بهشتی است. از درودیان تاکنون پانزده جلد کتاب، به چاپ رسیده است.
درودیان جزو برگزیدگان سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال (۱۳۹۱)[۲] و برنده جایزه کتاب سال دفاع مقدس (دوره هشتم) است.

کتاب های محمد درودیان