علی نصیری

علی نصیری

علی نصیری متولد ۱۳۴۴ در روستای مژده از توابع مرکز استان گیلان، پس از گذراندن دوره دبیرستان در زادگاه خویش در سال ۱۳۶۱ وارد حوزه شد.
وی همزمان با دروس حوزه، تحصیلات دانشگاهی خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و پس از دریافت لیسانس از دانشگاه فردوسی و دانشگاه رضوی مشهد، در سال ۱۳۷۸ با دفاع از رساله خود با عنوان «بررسی جایگاه هنر و زیباشناسی از منظر قرآن و روایات»، کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران اخذ کرد و در سال ۱۳۸۲ از رساله دکترای خود با عنوان «بررسی مکتب تفسیری صدرالمتالهین» در همین دانشگاه دفاع کرد.
وی در دوران هشت ساله دفاع مقدس بارها افتخار حضور در جبهه‌‏‏های نبرد و فیض همراهی با رزمندگان مخلص را داشته است.
از علی نصیری تاکنون ۳۰ عنوان کتاب و ۱۵۰ مقاله علمی منتشر شده است؛ عموم کتاب‏های وی همچون «حدیث شناسی»، «آشنایی با علوم حدیث»، «تفسیر موضوعی (کار گروهی)»، «درسنامه اخلاق اسلامی»، «آشنایی با جوامع حدیثی»، «‏روش‏شناسی نقد احادیث» و «رابطه متقابل کتاب و سنت» به عنوان متن درسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه و دانشگاه مورد استفاده قرار می‏گیرد.
در میان آثار وی، کتاب «حدیث شناسی» در سال ۱۳۸۴ از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران به عنوان اثر برگزیده شناخته شد و کتاب «رابطه متقابل قرآن و سنت» در سال ۱۳۸۸ به عنوان اثر برگزیده سال حوزه و اثر برگزیده جشنواره بین المللی فارابی با دریافت لوح تقدیر از رئیس جمهور وقت، آیسسکو و یونسکو مورد تشویق قرار گرفت و از کتاب «روش شناسی نقد احادیث» در سال ۱۳۹۱ به عنوان اثر شایسته تقدیر در کتاب فصل تقدیر به عمل آمد.
وی تا کنون در ۳۰ همایش ملی و بین المللی با ارایه مقاله شرکت داشته و در کارگاه‌های متعدد آموزشی ویژه اساتید حوزه و دانشگاه، مباحث مختلف در حوزه دین، کلام و قرآن‌شناخت را ارایه کرده و هدایت و مشاوره ده‌ها پایان نامه مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا را برعهده داشته ‌است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری فعالیت های رسانه ای خود را با حضور در برنامه زنده« راه زندگی» در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد . کارشناسی در ویژه برنامه های مناسبتی، برنامه از دین می پرسم از سایر همکاری های ایشان با رسانه دینی رادیو معارف است.

کتاب های علی نصیری