محمدعلی آموزگار

محمدعلی آموزگار

دکتر محمد علی آموزگار (متولد سال 1350) دکترای خود را در رشته میکروبیولوژی از دانشگاه تهران در سال 1382 دریافت کرد. وی از  اسفند ماه سال 1383 مسئول آزمایشگاه اکستریموفیل های دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران است و از دی ماه سال 1387 رئیس بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (IBRC) می باشد. ایشان همچنین از دی ماه سال 1396 رئیس دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران می باشند و در حال حاضر با مرتبه استادی در دانشکده زیست شناسی مشغول به تدریس هستند.  حاصل  تحقیقات ایشان بیش از 128مقاله در مجلات بین المللی معتبر، 3 کتاب و 9 فصل کتاب است و در حال حاضر دارای شاخص H-28 در  google scholar هستند. ایشان عضو هیئت تحریریه 2 مجله بین المللی می باشند و به عنوان داور با بیش از 30 مجله بین المللی همکاری داشته اند. ایشان از سال 1393 به عضویت  کمیته بین المللی سیستماتیک پروکارریوتها (ICSP) در آمده اند. ایشان در سال 1394 جایزه رتبه دوم در پژوهش های بنیادی را در بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی کسب کردند و در سال 1393 به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در پانزدهمین جشنواره  تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور انتخاب شدند. همچنین برای تحقیقات خود در زمینه سیستماتیک میکروبی در سال های 1393 و 1394 جوایز متعدد در سطح دانشگاهی و یا ملی دریافت نمودند.
دکتر آموزگار در زمینه سیستماتیک و طبقه بندی میکروبی پژوهش می نمایند ودر 15 سال گذشته بیش از 70 تاکسون جدید پروکاریوتی و یوکاریوتی، از جمله 1 خانواده جدید باکتری، 11 جنس جدید باکتری، 5 جنس جدید آرکی، 37 گونه جدید باکتری، 13 گونه جدید آرکی، 8 گونه قارچ رشته ای جدید و 2 مخمر جدید را از محیط های سخت مختلف، مانند دریاچه ها و تالاب های بسیار شور، دریاچه های نمکی، معادن شور و نیز سایر اکوسیستم های نمکی مانند اکوسیستم های دریایی جدا سازی و شناسایی کرده اند.
زمینه اصلی پژوهش های ایشان میکروبیولوژی محیط های بسیار شور و شور و کاربرد های بیوتکنولوژیک باکتری ها و آرکی های نمک دوست می باشد.
زمینه های تخصصی این پژوهش ها عبارتند از: 1) زیست شناسی، بیوتکنولوژی و اکولوژی  باکتری ها و آرکی های هالوفیل؛ 2) تنوع زیستی در دریاچه ها و تالاب های شور و بسیار شور و همچنین محیط های دریایی و 3) سیستماتیک میکروارگانیسم های هالوفیل.

کتاب های محمدعلی آموزگار