حسن صدر

حسن صدر

حسن صدر حدود سال 1325 ه.ق در اصفهان متولد و در هفت سالگی پدرش فوت کرد. او یکی از فرزندان میرزا محمود خوانساری مشهور به صدرالمحدثین یکی از آزادیخواهان مبارز صدر مشروطیت بود. ملا عبدالله خوانسارى پدر میرزا محمود نیز از واعظان و دینداران معروف بود که در سال 1293 هجرى قمرى وفات یافت.
حسن صدر برادر کوچکتر عبدالحسین صدراز خطیبان به نام اصفهان بود ( نگاه کنید به مقاله « عبدالحسین صدر خوانساری و گوشه ی «صدری » در آواز»در همین وبلاگ)بود . دکتر حسن صدر تحصیلات مقدماتی را در مدرسه آلیانس اصفهان طی کرد و همزمان به تحصیل علوم دینی هم مشغول شد . او از برادر خود عبدالحسین معرفت بسیار آموخت و گاه همراه او به مجالس سخنرانی می رفت. که این تجربه خوبی برای سخنوری و خطابت بود. در 22 سالگی به تهران آمد و دوره متوسطه را در دارالفنون طی کرد و دوره سه ساله دانشکده حقوق را به پایان رسانید.
درسال 1312 شمسی به سمت بازپرس عدلیه وارد خدمت دولت شد. درسال 1319 شمسی از خدمت دولت کنار رفت و به شغل وکالت دادگستری مشغول شد.
او درسال 1323شمسی روزنامه قیام ایران را در تهران منتشر کرد. وی از اعضای موثر جبهه ملی و از طرفداران نهضت دکتر مصدق بود.
صدر مدتی نیز در فرانسه به ادامه تحصیل در مقطع دکترای حقوق پرداخت. پس از کودتای 28 مرداد 1332شمسی دکتر مصدق او را برای دفاع از خویش در دیوان کشور انتخاب کرد. حسن صدر در دهه اول مرداد 1364 شمسی درگذشت.از حسن صدر چند اثر مکتوب باقی مانده است:
1. حقوق زن در اسلام و اروپا 2. علی مرد نامتناهی 3. الجزائر و مردان مجاهد 4. ویتنام جدید 5. دفاع دکتر مصدق از نفت در زندان زرهی6.  دست چینی از مقالات صدر

کتاب های حسن صدر

حقوق زن در اسلام و اروپا