محمدامین محمدپور

محمدامین محمدپور

محمد امین محمدپور (12 فروردین 1353) نو.یسنده و مدرس دانشگاه است. او پس از به پایان رسانیدن دوره ابتدایی و متوسطه و زندگی در بندرعباس و تهران و شیراز، لیسانس خود را از دانشگاه تربیت دبیر تهران دریافت کرد و به دبیری در دبیرستان‌های بندرعباس پرداخت و سپس وارد دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی شد. او از سال 1381 به نقد ادبی و تاریخی می‌پردازد. دکتر محمد امین محمدپور در سال‌های اخیر بیشتر اوقات خود را به پژوهش و تدریس ادبیات فارسی گذرانده و مدرس دانشگاه فرهنگیان است. چند کتاب و ده‌ها مقاله حاصل بررسی‌های ارزشمند او در بیست سال گذشته بوده است. از این نویسنده کتاب‌های «سیری در ترانه‌سرایی فارسی از آغاز تا امروز» در نشر مروارید، «نگاهی به ادبیات»، «همگام با زمانه» و «یادها» در نشر سمت روشن کلمه به چاپ رسیده است.

 کتاب «سیری در ترانه‌سرایی فارسی از آغاز تا امروز» کتابی فراگیر در زمینه ترانه و ترانه‌سرایی است. پژوهش این کتاب با مقاله‌ای که سال 1393 از این نویسنده در مجله بوستان ادب دانشگاه شیراز چاپ شد، آغاز شده است. در بخش نخست کتاب به تاریخ ترانه و مباحث ترانه و ترانه‌سرایی و ویژگی‌های آن از گذشته تا امروز پرداخته شده است و در بخش دوم انواع ترانه‌ها و تصنیف‌ها از نظر کاربرد و درون‌مایه به روش تحلیل محتوا، بررسی و طبقه‌بندی شده‌ و به نمونه‌های آن‌ها پرداخته‌ شده است.
 کتاب «نگاهی به ادبیات» برگزیده متون ادبیات فارسی است، در این کتاب کوشش شده است که از شاعران، بهترین شعرها و از نویسندگان بهترین قسمت نوشته‌ها، برگزیده شوند. این مجموعه به چهار بخش کلی نوشته‌های نظم ادبیات فارسی، نوشته‌های نثر ادبیات فارسی، ادبیات جهان و پژوهش‌نویسی تقسیم شده است. شعر و نثر معاصر در زیر دو بخش نخست در نظر گرفته شده است. در مقدمه شعر یا نثر، مطلب کوتاهی درباره گوینده و نویسنده آورده شده است و در بخش‌هایی توضیح درباره کتابی‌ست که معرفی شده در بیان نمونه‌های نظم و نثر، ترتیب تاریخی در نظر گرفته شده است.
کتاب «یادها» جستارهایی در ادبیات و هنر است، نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است: این مجموعه دربرگیرنده یادهایی از برخی نویسندگان، شاعران و هنرمندان است. این دسته شامل افرادی هستند که توجه نویسنده را در سال‌هایی دور یا نزدیک از زندگی به خود داده‌اند و بخشی از خاطره جمعی دوست‌داران ادبیات هستند و به‌ خاطر شعر، کتاب، هنر یا نامی که در بین روشنفکران و هنرمندان داشته‌اند، در اندیشه انسان معاصر ایرانی حضور دارند.
کتاب «همگام با زمانه» جستارهایی در ادبیات و فرهنگ است، مقالات این مجموعه نمونه ارزشمندی از نوشتن مقالات علمی و دانشگاهی است و برای همه و به ویژه دانشجویان ادبیات و علوم انسانی سودمند و خواندنی است. در مقدمه کتاب همگام با زمانه آمده است: همگامی با زمانه هر نویسنده‌ای را وا می‌دارد که با آن قدم بردارد. این مجموعه دربرگیرندهء آن دسته جستارهایی‌ست که در حال حاضر امکان چاپ آن وجود دارد. همه این نوشته‌ها پیش از این در مجلات علمی دانشگاه‌های تهران و تبریز و شیراز و... روزنامه‌هایی مانند اطلاعات و شرق و... به چاپ رسیده‌اند.

کتاب های محمدامین محمدپور