کتاب کلیات شمس تبریزی

Shams
کد کتاب : 15606
شابک : 978-6007344286
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1616
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کلیات شمس تبریزی اثر جلال الدین محمد بلخی(مولانا)

کمتر کسی است که از بزرگی و عظمت کلام مولانا جلال الدین بلخی آگاه نباشد. کافیست یک بار شمشیر اشعار مولانا جان زیبایی پرست انسان را لمس کند و دیگر این زخم شیرین آگاهی و عرفان چنان در وجود ریشه می دواند که ذهن را یارای بازیافتن از آن نیست.

غزل های دیوان شمس از نظر قالب و وزن دارای سبک خاصی هستند که در دنیای ادبیات ایران و حتی ملل بی نظیر و تنها متعلق به شخص مولاناست. گستردگی و تنوع وزنی ابیات این دیوان نشان دهنده ی توانایی بی بدیل او در سرودن شعر و غزل است و بسیاری از محققان مولوی پژوه دلیل این تنوع و قالب خاص شعری را بداهه بودن و سروده شدن در مجالس سماع دانسته اند. این است که شور و طرب این مجلس ها در روح عرفانی غزل آمیخته شده و طبیعی ترین شکلی را که یک شعر می تواند داشته باشد به خود گرفته است. کمتر شاعری پیدا می شود که این حجم محتوای عمیق و عرفانی را بدون آمیختن به تصنع ادبی به جهان عرضه کند و در طول قرن های متمادی قابلیت ارتباط برقرار کردن با ذهن و جان انسان ها را حفظ کند.

اما آنچه کلیات شمس را از باقی آثار مولانا متمایز می کند سوز و گداز درونی اوست که همچون جریانی آذرین و ناآرام درون او قلیان می کند و در نهایت در قالب شعر راه خود را به بیرون پیدا می کند. این جوش و خروش درونی در زبان شناسی ابیات هم مشاهده می شود و گاهی مولانا در یک غزل از واژگان متنوع فارسی و ترکی و عربی استفاده می کند و گویی برای رام کردن اسب چموش کلام از افسار و دستگاه چند زبان بهره می برد.

اکثریت ابیات این کتاب که به دیوان کبیر معروف است،خطاب به شمس تبریزی نوشته شده و شامل غزل ها، رباعیات و ترجیع بندهای مولاناست.

کتاب کلیات شمس تبریزی

جلال الدین محمد بلخی(مولانا)
جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، زاده ی 15 مهر 586 و درگذشته ی 4 دی 652 هجری شمسی، از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است.جلال الدین محمد بلخی در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین، خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقه ی او به احمد غزالی می رسید. وی در عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و...
دسته بندی های کتاب کلیات شمس تبریزی
قسمت هایی از کتاب کلیات شمس تبریزی (لذت متن)
عطارد مشتری باید متاع آسمانی را/ مهی مریخ چشم ارزد چراغ آن جهانی را/ چو چشمی مقترن گردد بدان غیبی چراغ جان/ ببیند بی قرینه او قرینان نهانی را/ یکی جان عجب باید که داند جان فدا کردن/ دو چشم معنوی باید عروسان معانی را/ یکی چشمیست بشکفته صقال روح پذرفته/ چو نرگس خواب او رفته برای باغبانی را/ چنین باغ و چنین شش جو پس این پنج و این شش جو/ قیاسی نیست کمتر جو قیاس اقترانی را/ به صف ها رایت نصرت به شب ها حارس امت/ نهاده بر کف وحدت در سبع المثانی را/ شکسته پشت شیطان را بدیده روی سلطان را/ که هر خس از بنا داند به استدلال بانی را/ زهی صافی زهی حری مثال می خوشی مری/ کسی دزدد چنین دری که بگذارد عوانی را/ الی البحر توجهنا و من عذب تفکهنا/ لقینا الدر مجانا فلا نبغی الدنانی را/ لقیت الماء عطشانا لقیت الرزق عریانا/ صحبت اللیث احیانا فلا اخشی السنانی را/ توی موسی عهد خود درآ در بحر جزر و مد/ ره فرعون باید زد رها کن این شبانی را/ الا ساقی به جان تو به اقبال جوان تو/ به ما ده از بنان تو شراب ارغوانی را/ بگردان باده شاهی که همدردی و همراهی/ نشان درد اگر خواهی بیا بنگر نشانی را/ بیا درده می احمر که هم بحر است و هم گوهر/ برهنه کن به یک ساغر حریف امتحانی را/ برو ای رهزن مستان رها کن حیله و دستان/ که ره نبود در این بستان دغا و قلتبانی را/ جواب آنک می گوید به زر نخریده ای جان را/ که هندو قدر نشناسد متاع رایگانی را