کتاب اندیشه های کوانتومی مولانا

Quantum thoughts of Mollana
پیوند علم و عرفان
  • 10 % تخفیف
    175,000 | 157,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: علم علم
    نویسنده:
کد کتاب : 16209
شابک : 978-9644055768
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 493
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب اندیشه های کوانتومی مولانا اثر محسن فرشاد

علم و عرفان همانند دو خط اند که شاید در ابتدا پنداشته شود که هرگز به هم نخواهند رسید، دو ضد که هیچ گاه با هم جمع نخواهند شد و اصلا شاید متضاد یکیدیگر باشند. این باوری است که رواج بسیاری دارد و ممکن است در ابتدا بدیهی به نظر برسد. کتاب اندیشه های کوانتومی مولانا نوشته پرفسور محسن فرشاد می کوشد با تمرکز بر اندیشه ها مولانا که در اشعارش متجلی است میان علم و عرفان پلی بسازد. در حقیقت وی این دو را یک معرفت واحد می بیند که شاید در ابتدا باهم بیگانه به نظر برسند اما در نهایت هر دو در نقطه ی پایانی به هم خواهند پیوست. کتاب موضوعات مختلفی من جمله «اتحاد علم و عرفان، یگانگی ناظر و منظور»، «بیوپلاسما و هاله انسانی»، «مکانیک موجی و اندیشه های مولانا»، «هندسه کیهانی و مولانا» و «پیام فرهنگی طبیعت» را در بر می گیرد اما تمرکز اصلی آن بر مطابقت توصیف مولانا از رفتار ذرات سازنده ی جهان با تئوری کوانتوم است. نویسنده در پی این است که از این رهگذر انسان را شیفته ی علم شده است را با معنویت و روح خویش مجددا آشتی دهد.

کتاب اندیشه های کوانتومی مولانا

محسن فرشاد
«محسن فرشاد یکتا» در 12 اسفند 1323 در تهران به دنیا آمد.در سال 47 لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران، و در سال 54، دکترای دولتی حقوق خصوصی خود را از دانشگاه اکس مارسی فرانسه اخذ نمود.وی از سال 72 تاکنون عضو هیئت علمی و هیئت امنای موسسه آموزش عالی پژوهش صنایع ایران‏ بوده و همچنین در دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، امام صادق (ع)، آزاد اسلامی، پیام نور، علوم بهزیستی، جامع‏ علمی-کاربردی و... تدریس کرده است.ایشان از سال57 تاکنون به عنوان وکیل پ...
دسته بندی های کتاب اندیشه های کوانتومی مولانا
قسمت هایی از کتاب اندیشه های کوانتومی مولانا (لذت متن)
به این شعر مولانا توجه کنیم : بار دیگر این ذرات اشنا غرق می گردند در گردابها مولانا در قرن هفتم هجری ، برابر با قرن سیزدهم میلادی زندگی می کرده است. در آن زمان یک تلسکوپ ابتدائی که در زمان گالیله ساخته شد، وجود نداشت ، چه رسد به تلسکوپ قدرتمندی چون تلسکوپ هابل.اما عکسهائی که تلسکوپ هابل از کهکشانها انداخته و یا مدلهائی از کهکشانها که به وسیله دانشمندان باتوجه به عکسها و اطلاعاتی که تلسکوپ هابل و عکسهای دیگر تلسکوپ های جهان مخابره می کنند طراحی شده اند، همه نشان دهنده شکلی از یک گرداب بزرگ است که ذرات به دور مرکز گرداب چرخ زده و از میان آن ذرات ، یک ستاره از ابر و غبار کیهانی زاده می شود. مولانا با چه دیدی توانسته منظره چرخش ذرات در کهکشانها را مشاهده کند. خردی که در اشعار مولانا موج می زند در تمام مکاتب فلسفی و عرفانی جهان استنباط می شود. در اوپانیشادهای هند آمده است ، روح زمینی در انسان ، و روح خورشید در آن بالا در واقع یک روح است ، و روح دیگری وجود ندارد. این تشابه اندیشه و جهان بینی میان عارفان شرق و باز تاب آن در ادبیات عرفانی نشانه آگاهی عارفان شرق همچون مولاناهاست که امروز دانش بشری .بر آن صحه می گذارد. طرح هشیاری ذرات عالم در اشعار مولانا، طرح تئو ری وحدت روحی است. نظریه وحدت روحی بر روح داشتن همه هستی از جماد گرفته تا ابر خوشه های کهکشانی اعتقاد دارد. بسیاری از مخالفین فلسفه وحدت روحی اعتقادی به زنده بودن و هشیار و آگاه بودن هستی ندارند. ویتگنشتاین یکی ار فلاسفه بر جسته، در یکی از نوشته های خودمی نویسد ، نظریه وحدت روحی قابل قبول نیست . شما چطور می خواهید باور کنید که یک سنگ دارای شعور یا اگاهی است ، اگر چنین تصوری بکنید ، شمایک خیال پرداز هستید. اما بر خلاف نظر فیلسوف برجسته اتریشی ، امروز نظریه کوانتوم ، زیست شناسی کوانتومی و نظریه سیستمها ، تئوری وحدت روحی را تایید می کنند.

امروز در تفسیر تئوری کوانتوم می توان به این نتیجه رسید که تمام ذرات بنیادی در تکوین ماده از خود نوعی شعور بروز می دهند. مسلما ، این شعور متنوع است. آگاهی در ذرات سازنده جماد همان نیست که در انسان و یا حیوان. بنابراین ، طبق نظر ویتگنشتاین سنگ مانند انسان شعور ندارد. این درست است. اما اتمهای سنگ در حد خود دارای شعور هستند. جمع ذرات ابتدائی در جمادات است که در تکامل و غامضیت خود ، ژن و سلول موجودات 1 سلولی را می سازد. آگاهی به معنی انرژی سازمان یافته ایست که از یک موج بسیط شروع شده و در سیر تکاملی خود جماد و گیاه و حیوان و انسان و ابر انسان را برنامه ریزی می کند.

مولانا می فرماید : جمله ذرات عالم در نهان باتو می گویند روزان و شبان ما سمیعیم و بصیریم و هشیم با شما نامحرمان ما خامشیم چون شما سوی جمادی می روید محرم جان جمادان کی شوید؟ در این ابیات زیبا، مولانا به ذراتی اشاره می کند که که در عالم هوشمند، بصیر و سمیع هستند. این صفات مخصوص ذراتی است که زنده و آگاه و هوشمند هستند. درست همان الکترونهای روحانی که سازنده روح و روان و من انسان هستند.در حرکت و سیر تکاملی خود به جماد و نبات و گیاه و حیوان وانسان و بالاتر از او تبدیل می شود.