کتاب سرچشمه تصوف در ایران

The Source of Sufism in Iran
کد کتاب : 19088
شابک : 978-9642928828
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

سرچشمه تصوف در ایران
The Source of Sufism in Iran
تاثیر تعلیمات بودایی در فرهنگ ایران و تصوف ایران از نظر فلسفی
کد کتاب : 52124
شابک : 978-6222671570
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 293
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

سرچشمه تصوف در ایران
The Source of Sufism in Iran
کد کتاب : 62412
شابک : 978-9643312305
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 311
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سرچشمه تصوف در ایران اثر سعید نفیسی

سرچشمة تصوف را برخی در هند و ادیان کهن آن، و بعضی در ادیان ایران باستان از مهر، میترا، آئین بهی و زردشتی می جویند. عده ای نیز عقاید صوفیه را تلفیقی از همة این موارد با اسلام می دانند. مطالب کتاب حاضر، یادداشت های مرحوم سعید نفیسی دربارة تاریخ تصوف، و همچنین یادداشت های شاگردان وی در این باره است. در کتاب مباحثی چون آثار تعلیمات بودایی در فرهنگ ایرانی، تصوف ایرانی از دیدگاه فلسفی، نفوذ مانویان در تصوف، و تاثیر تعلیمات یهود و نصارا و یونانیان در تصوف مطرح می شود. نگارنده در بخش هایی از کتاب به طریقت، شریعت و کتاب های مهم صوفیه در ایران پرداخته و سماع، تصوف و آداب صوفیه را بررسی کرده است. قسمتی از کتاب به سلسله نسب فرقه های تصوف ایران و هند و طریقة ملامتیان اختصاص دارد.

کتاب سرچشمه تصوف در ایران

سعید نفیسی
سعید نفیسی (۱۸ خرداد ۱۲۷۴ تهران - ۲۳ آبان ۱۳۴۵ تهران)، دانش پژوه، ادیب، تاریخ نگار، نویسنده، مترجم و شاعر ایرانی بود.او جزو نسل اول استادهای دانشکدهٔ تاریخ دانشگاه تهران بود.سعید نفیسی، در ۱۸ خرداد ۱۲۷۴ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. او فرزند میرزا علی اکبر ناظم الاطبا (معروف به ناظم الاطباء کرمانی) و از نوادگان حکیم نفیس بن عوض کرمانی (طبیب نامدار ایران در قرن نهم هجری) و برادر علی اصغر نفیسی ملقب به مودب الدوله بود. حبیب نفیسی برادرزاده اوست.تحصیلات سه سالهٔ ابتدایی را در مدرسهٔ شرف، یکی از ...
دسته بندی های کتاب سرچشمه تصوف در ایران
قسمت هایی از کتاب سرچشمه تصوف در ایران (لذت متن)
مطالبی که در این کتاب به نظر خوانندگان گرامی می رسد،یک قسمت از یادداشت هایی است که برای تدریس تاریخ تصوف در دورۀ دکتری ادبیات دانشگاه تهران [تهیه] کرده ام و برخی تقریراتی است که دانشجویان عزیز از من شنیده اند و یادداشت و تندنویسی کرده اند و به یادگار به من سپرده اند. قسمتی از آغاز این مطالب سابقا به عنوان «تأثیر تعلیمات بودایی در فرهنگ ایران» و «تصوف ایران از نظر فلسفی» در مجلۀ فرهنگ نو (شماره های ۳ و ۴ و ۵ و ۷) چاپ شده است و در این کتاب برخی از آن مطالب را تکمیل کرده ام.

چون سفرهایی در پیش دارم و خستگی و درماندگی مرا بیم می دهد که نتوانم مباحث دیگر بر این یادداشت ها بیفزایم و آنچه هست پراگنده شود و از میان برود، این است که در انتشار آنها شتاب کردم؛ وگرنه در این زمینه کتابی بسیار مفصل تر از این و در چند مجلّد می بایست فراهم آید. مباحثی که از این یادداشت ها و تندنویسی ها بیرون آورده ام برای تکمیل چندین کتابی است که در این اواخر در تاریخ تصوف به زبان فارسی فراهم شده و تحقیقاتی است که خاورشناسان در این زمینه کرده اند. در این کتاب من تنها به نکاتی پرداخته ام که دیگران پیش از من یا بدان ها توجه نکرده اند و یا برخی تعصب ها مانع از بیان آنها شده است.