کتاب تأملات

selected essays
در باب حقوق و شریعت، تاریخ و سیاست (مقاله ها و خطابه ها)
کد کتاب : 38195
شابک : 978-6002535207
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 488
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تأملات اثر محمد علی موحد

این کتاب مجموعه ای است از مقالات و خطابات محمدعلی موحد از اوایل دهة1330 تا دهة 1390 که حائز صبغة حقوقی اند؛ بخش اول شامل مباحثی دربارة حقوق خصوصی، مشخصا حقوق مدنی، فقه اسلام، تاریخ و فلسفة حقوق و بخش دوم موضوعات جزایر سه گانه، دریای مازندران و نفت.

عناوین این مقالات، گویای دغدغه های فکری مولف و تداوم آنها طی شش دهه است. به عنوان نمونه، مقالة «قضا و دادرسی در زمان مغول» شصت وچهار سال پیش نوشته شده و پس از آن خطابة «فصلی از تاریخ تحولات حقوقی ایران» آمده که در سال های اخیر ایراد شده و بلافاصله پس از آن مقالة «وضع دواوین در فاصلة حملة چنگیز و استقرار ایلخانان» جای گرفته است که برای نخستین بار به طبع می رسد و نشان می دهد که نظام حقوقی عصر ایلخانان، بیش از شصت سال است که ذهن مولف را به خود معطوف داشته. یا مثلا توجه به معضلات روز کشور همچون جزایر سه گانه و دریای مازندران که مباحث حقوقی پیرامون آنها سال هاست جامعه را سخت درگیر نموده است.

کتاب تأملات

محمد علی موحد
محمدعلی موحد (زادهٔ ۱۳۰۲، تبریز) عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی‌موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۱۹، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به‌واسطهٔ فوت پدر (در سال ۱۳۱۷) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تألیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود ...