کتاب بازنگری قانون اساسی

Qanun Assasi
بازاندیشی در همنشینی قدرت و آزادی در جمهوری اسلامی
کد کتاب : 39043
شابک : 978-6227028928
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 146
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب بازنگری قانون اساسی اثر علی اکبر گرجی ازندریانی

همه‌ی نظام‌های حقوقی تاریخ بشری و مجوعه‌ی قوانین اساسی همه‌ی جوامع انسانی، در طول تاریخ و در مسیر تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم و سرزمین‌ها، تغییر کرده و الزام بازبینی و بازنگری در این قوانین، همواره وجود داشته و خواهد داشت. مترقی‌ترین قوانین اساسی مدرن‌ترین ممالک هم با حفظ خطوط قرمز مشخص‌شان، دهه‌های متوالی بی‌تغییر نمانده‌اند و این مهم نشان می‌دهد که جوامع انسانی در حرکتند و رو به سوی بهتر شدن و کمال دارند و ازهمین‌رو نمی‌توان همه‌ی جوامع و همه‌ی نسل‌ها را با یک سری قانون ازپیش تعیین شده و لاتغیر اداره کرد. خطوط قرمز تعیین‌شده در قانون اساسی کشورهای مختلف هم بسیار اندک و با ظرافت انتخاب شده‌اند و دلایل متقن داشته‌اند. قانون اساسی فرانسه یک خط قرمز دارد: «شکل جمهوری حکومت نمی‌تواند موضوع بازنگری قرار گیرد.» چون بازگشت به سلطنت یعنی ازبین‌بردن تمام حق و حقوق مردم و حقشان بر تعیین سرنوشت. با این وجود هم، قانون اساسی نمی‌تواند از صدر تا ذیل خط قرمز و لاتغیر باشد. کتاب «بازنگری قانون اساسی: بازاندیشی در همنشینی قدرت و آزادی در جمهوری اسلامی» رساله‌ی تأمل‌برانگیز «علی‌اکبر گرجی ازندریانی» در خصوص الزامات تغییرات و بازبینی‌های مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی است که به زعم نویسنده اگر این مهم انجام نشود، بحران‌های اساسی موجود، زیرووروکننده خواهند بود. نویسنده در این کتاب به سه گروه اشاره می‌کند: آن‌ها که قانون اساسی را بی‌نیاز از هر تغییری می‌دانند، آن‌ها که معتقدند تغییر بی‌فایده است و باید همه‌چیز از اساس دگرگون شود و گروه سوم که معتقد به بازنگری در قانون اساسی فعلی‌اند و معتقدند که وضعیت قابل اصلاح است. نویسنده خودش را عضوی از گروه سوم می‌داند و بازنگری قانون اساسی را الزامی دانسته و با ذکر مسائل و مشکلات موجود، راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد که با دقت نظر و جزء به جزء در کتاب آمده است. کتاب بازنگری قانون اساسی، زبان ساده و موجزی دارد که هم‌زمان برای مردم و حاکمان قابل فهم و استفاده است.

کتاب بازنگری قانون اساسی

قسمت هایی از کتاب بازنگری قانون اساسی (لذت متن)
قانون اساسی و هر قانون دیگری باید با هنجارهای اجتماعی زمانه همراه شود. قانون اساسی اگر تجلی بخش هنجارها و مناسبات اجتماعی روز نباشد، اساسا کارآمدی و مشروعیت خود را از دست خواهد داد. قانون، آمده است تا به نحوی تنظیم‎گر مسائل و مناسبات اجتماعی باشد. هنگامی که مناسبات اجتماعی متحول می شوند و قانون خودش را با آنها همگام نمی کند، شک نکنید که قانون شکست می خورد...

امروزه پیرامون جمهوری اسلامی ایران ، گفتمان های گوناگونی مطرح است که هم از لحاظ ماهیتی بسیار با یکدیگر متفاوت و متضادند ، و هم طراحان و هواداران هریک ، سوداهای گوناگونی را بر می پرورانند . می توان این گفتمان ها را به سه دسته اصلی تقسیم کرد ( ۱ ) گفتمان نخست ، اصولگرایانه و محافظه کارانه است و بر آن است که همه امور و شئون ملت و مملکت ، از جمله ساختمان قانون اساسی ، در وضعیت مطلوب و عالی قرار دارد . در این گفتمان و در بهترین حالت ، صلاح ملک و ملت صرفا در اجرای قانون اساسی فعلی است ، و ضرورتی برای بازنگری وجود ندارد . اغلب اصولگرایان کشور و تعدادی از اصلاح طلبان - بنا به مصالحی - از گفتمان حفظ و استمرار وضعیت موجود دفاع می کنند ( ۲ ) گفتمان دوم ، گفتمان ساختارشکنانه ( ضد انقلابی ) یا به تعبیر قائلان آن انقلابی است . این گفتمان بر آن است که هیچ امیدی به قانون اساسی فعلی نمی توان بست و مشکلات مردم ، و اساس مردم سالاری و آزادی های اساسی ملت هرگز از طریق بازنگری در این قانون حل نخواهد شد . اینها بر این باورند که خانه از پای بست ویران است ، و بازنگری طلبانی چون صاحب این قلم ، در نقش ایوان مانده اند و راهی به رهایی و تحول نخواهند برد . این گفتمان ، به تعبیر ما " گفتمان برون - قانون اساسی" ، و شاید هم ، گفتمان ساختارشکنانه است.