کتاب از باغ گلستان تا کاخ گلستان

Az Bagh-e Golestan Ta Kakh-e Golestan
کد کتاب : 55691
شابک : 978-6229686478
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 269
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب از باغ گلستان تا کاخ گلستان اثر کیانوش معتقدی

این کتاب نتیجه ی دو سال تحقیق و بررسی درباره ارگ سلطنتی تهران و تحولات آن در دوره قاجاریه است. محتوای این پژوهش بر اساس روند ساخت بناهای کاخ گلستان در دوره قاجاریه تنظیم شده است. اساس کار ما اسناد تاریخی دست اول دوره قاجار و مجموعه نقاشی ها و عکس ها در مجموعه های داخل و خارج از ایران است که برخی از آنها برای اولین بار منتشر می شود. در طی این طرح دوستان عزیزی که از آنها کمال تشکر را داریم ما را یاری کردند و امید داریم که این کتاب برای علاقه مندان و محققین و راهنماها مفید واقع شود.
در بخشی از کتاب آمده است:
" از میان قدیمی ترین یافته های باستان شناسی که بر اساس آن میتوان قدمت شهر تهران را تخمین زد باید به اسکلت «بانوی هفت هزار ساله اشاره کنیم که در اثنای عملیات حفاری فاضلاب شهری در خیابان مولوی (۱۳۹۳ ش) کشف شد و هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می شود.
علاوه بر این در دیگر نقاط تهران نیز آثاری از حیات بشر یافت شده که مهمترین آنها عبارتند از گورهای باستانی تپه های قیطریه با قدمت ۳۲۰۰ سال اکتشاف ۱۳۴۷ ش.) سفالینه های هزاره ی دوم مکشوفه در باغ» مهدیقلی خان هدایت اکتشاف (۱۳۳ ش) و همچنین آثار به دست آمده از دو محوطه باستانی در جنوب تهران یعنی «چشمه علی» (شهر ری که توسط ژاک دمورگان و اریک اشمیت کشف و بررسی شدهاند (اکتشاف ۱۳۱۵ش) و همچنین سفالینههای مکشوفه تپه «معموری با قدمت ۳۲۰۰ سال در محل امروزی فرودگاه بین المللی امام خمینی (اکتشاف (۱۳۷۰ ش) که متاسفانه بعد از ساخت فرودگاه از بین رفت."

کتاب از باغ گلستان تا کاخ گلستان

کیانوش معتقدی
کیانوش معتقدی متولد سال 1361 - تهران می باشد و در رشته هنری: خوشنویس، مذهّب، سرامیست و پژوهشگر هنرهای ایرانی-اسلامی تحصیل کرده است.از فعالیت های او همکاری با نشریات تخصصی هنری: «تندیس»، « هنرنامه»، «آستان هنر»، « نامه بهارستان»/ تدریس و برگزاری کارگاه های آموزشی تذهیب در موسسه آفریش های هنری آستان قدس رضوی/ بازرس و مدرس « انجمن سفال ایران »/ فعالیت در بخش مرمت سازمان اسناد و دیپلماسی « وزارت امور خارجه» را می توان نام برد.
دسته بندی های کتاب از باغ گلستان تا کاخ گلستان