کتاب رباعیات خیام

Khayyam
کد کتاب : 62407
شابک : 978-9643310349
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 160
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

رباعیات خیام
Quatrains of Khayyam
کد کتاب : 93232
شابک : ‫‬‭978-6229878743
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 188
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب رباعیات خیام اثر عمر خیام

خیام یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی و از مفاخر ملی ماست. به همهٔ فنون و معلومات معلول زمان خود محیط بود و در فلسفه و ریاضیات و هیئت و نجوم تخصص داشته است.
رباعیات خیام از دیرگاه مرغوب و پسند آمده و حکیم نیشابور سرآمد رباعی‌سرایان شناخته شده بود و گاهی می‌گفتند چنان که فردوسی در رزم‌سازی و سعدی در غزلسرایی در نخستین پایه‌اند، خیام هم در سرودن رباعی این مقام را دارد.
این کتاب با همهٔ حجم کوچکی که دارد در اصل سه رساله است: ۱- خیام شناخت ۲- رباعیات خیام ۳- شرحی مختصر بر رباعیات
روش مرحوم فروغی در جستجوی خیام و پیدا کردن رباعیات اصیل این گویندهٔ فکور بارورتر و از خطا مصون‌تر است. او کاوش در نسخه‌های قدیمی را (نه یک نسخه) مأخذ و نقطهٔ آغاز کار خود قرار داده، ولی در جستجو به مقارنه و مقایسه پرداخته است. نسج سخن خیام، شیوهٔ موجز و متین، طرز فکر عمیق و حرکت روح متأثر او را از نظر دور نداشته است.
در چاپ حاضر سه رساله از هم تفکیک و رسالهٔ اول با دادن عنوان‌های فرعی برای دانش‌پژوهان بهتر نموده شده و با دادن کشف‌الابیات مصرع اول و مصرع دوم، استفاده از آن برای محققان آسان‌تر شده است.

کتاب رباعیات خیام

عمر خیام
عُمَر خَیّام نیشابوری (نام کامل: غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری) (زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ در نیشابور – درگذشتهٔ ۱۲ آذر ۵۱۰ در نیشابور) که خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده‌است، همه‌چیزدان، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّةالحق» بوده‌است، ولی آوازهٔ وی بیشتر با انگیزه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد...
دسته بندی های کتاب رباعیات خیام