کتاب چاپید شاه

Chapideh Shah
اندر احوالات امانت داری و مملکت داری پهلوی ها
کد کتاب : 70020
شابک : 978-9649737263
قطع : خشتی
تعداد صفحه : 186
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب چاپید شاه اثر سپیده انوشه

کتاب مستند روایی چاپید شاه به دوران حکومت رضاشاه پهلوی و محمدرضا پهلوی پرداخته است.
مطالب این کتاب را عکس‌های مستند از این دو پادشاه، خانواده‌های آنها و شخصیت‌های تاریخی دیگر و تصویرسازی‌هایی همراهی می‌کنند. در انتهای هر فصل نیز اینفوگرافی‌هایی قرار دارد که نکات مهم و کلیدی هر فصل را به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهد.
در این کتاب وقایع مهم حکومت‌های پهلوی اول و دوم، با زبانی ساده و صمیمانه، روایت و بازگویی شده است.
در بخشی از کتاب آمده است:
" یروهای اشغالگر آذوقه مردم ایران را غارت کردند تا جایی که در ایران قحطی بزرگی شد و جمعیت زیادی از مردم جان خود را از دست دادند. نیروهای قزاق در همه این مدت به‌جای آنکه از مردم بی‌دفاع ایران حمایت کنند، آذوقه باقی‌مانده مردم را غارت می‌کردند. البته در جریان هستید که نیش عقرب نه از ره کین است/ اقتضای طبیعتش این است! قزاق و قزاق‌خانه متعلق به نیروهای روسیه بود؛ قزاق به کسی می‌گفتند که قلدر و خشن است و به هیچ‌کس و هیچ‌چیز اهمیت نمی‌دهد. نمی‌شد از قزاق‌جماعت انتظار رحم و مروت داشت. این صفات در رضا ماکسیم هم بود پس او در این اوضاع‌و‌احوال قمر در عقرب توانست در قزاق‌خانه بیش‌از‌پیش رشد کند."

کتاب چاپید شاه

قسمت هایی از کتاب چاپید شاه (لذت متن)
رژیم پهلوی در ایران با روی کار آمدن رضاخان از سوی انگلیسی ها تأسیس و استقرار یافت. رضاشاه، روحیه خشن و استبدادی داشت. او با اینکه در ابتدا سعی می کرد، این روحیه استبدادی را آشکار نسازد؛ اما پس از مدتی با تقویت بیش از اندازه ارتش، کنترل مجلس و از بین بردن نهادها و شخصیت های مستقل، روحیه مستبدانه خویش را آشکار ساخت. ارتش او، ابزار سرکوب مخالفان و بسط قدرت شاهی بود. او با اعمال دیکتاتوری تقریبا هر کاری که می خواست انجام می داد. نمایندگان مجلس با دخالت و انتخاب او به مجلس راه می یافتند. هنگامی که شاه، طرح یا لایحه ای را مد نظر داشت تصویب می شد و زمانی که مخالف بود آن طرح یا لایحه رد می شد. اسناد تاریخی به جا مانده از دوران رضاخان نشان از عملکرد فاجعه آمیز او در تأمین ابتدایی ترین لوازم رفاهی دارد. به طوری که در این دوران زندگی اقشار کم درآمد جامعه به شدت در حال فروپاشی بود. در طول دوران حکومت رضاخان، مسئله کمبود و گرانی نان یکی از مهم ترین مشکلات مردم محسوب می شد. عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران، کمبود درآمد، گرانی و… از دیگر مسائل و مشکلات مردم در این دوران بود. در اثنای جنگ جهانی دوم حکومت رضاشاه با حمله متفقین فروپاشید و پسرش محمدرضا به پادشاهی انتخاب شد. استقرار حکومت محمدرضا نیز همانند پدرش با کودتا صورت گرفت و سرتاسر دوران حکمرانی وی به همراهی با ایالات متحده، فشار به مردم و فساد اقتصادی، سیاسی و اداری گذشت تا اینکه در نهایت انقلاب اسلامی، نقطه ی پایانی بر این روند گذاشت. شناخت ماهیت رژیم پهلوی نیازمند مطالعه نظام مند و شناخت شخصیت رضاخان و محمد رضای پهلوی است.