کتاب عملیات انتقام

Operation Vengeance
کمین هوایی متبحرانه ای که سرنوشت جنگ جهانی دوم را تغییر داد
کد کتاب : 73565
مترجم :
شابک : 978-6227590302
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 278
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب عملیات انتقام اثر دن همپتون

در سال 1943، ارتش ایالات متحده شروع به برنامه ریزی یکی از دراماتیک ترین ماموریت های مخفی جنگ جهانی دوم کرد. اسم رمز آن عملیات انتقام بود. اطلاعات نیروی دریایی برنامه سفر دریاسالار ایزوروکو یاماموتو، فرمانده ناوگان ترکیبی ژاپن را که حمله پنهانی او به پرل هاربر ورود آمریکا به جنگ را تسریع کرد، رهگیری کرده بود. یاماموتو که در هاروارد تحصیل کرده بود، از نزدیکان امپراتور هیروهیتو و تاکتیک‌دانی درخشان بود که مظهر قدرت نظامی ژاپن بود. در 18 آوریل، ایالات متحده کشف کرد که او برای بازدید از سربازان ژاپنی به رابائول در جنوب اقیانوس آرام سفر می کند، سپس به فرودگاه ژاپن در بالاالاله، 400 مایلی جنوب شرقی پرواز می کند.
طرح آمریکایی ها که شروع به کار کرد، یکی از تاکتیکی ترین عملیات های جنگ بود. برای جلوگیری از شناسایی، خلبانان آمریکایی مجبور بودند یک اودیسه 1000 مایلی مداری را آغاز کنند که نه تنها مهارت‌های آنها، بلکه یکپارچگی فیزیکی هواپیماهایشان را آزمایش می‌کرد. زمان‌بندی نیز بسیار مهم بود: کوچک‌ترین اشتباه محاسباتی، حتی چند دقیقه‌ای - یا تأخیر در پایان کار وقت‌شناس معروف یاماموتو - به این معنی بود که کل طرح از بین می‌رفت و جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازد. اما اگر این خلبانان برجسته موفق می‌شدند، می‌توانستند به تغییر جریان جنگ کمک کنند و روحیه متفقین را بسیار تقویت کنند.
عملیات انتقام بر اساس تحقیقات آرشیوی عمیق و تجربه او به عنوان یک خلبان رزمی تزئین شده، بر خلبانان ماموریت تمرکز می کند و درام لحظه به لحظه را که آنها در هوا تجربه می کردند، بازسازی می کند. همپتون این رویداد حماسی را با جزئیات هیجان انگیز بازسازی می کند و شواهدی پیشگامانه در مورد آنچه واقعا در آن روز اتفاق افتاده ارائه می دهد.

کتاب عملیات انتقام

دن همپتون
دانیل جیمز همپتون جونیور یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده است که در ایالات متحده خدمت می کرد. او 151 ماموریت جنگی را در جنرال داینامیکس اف-16 فایتینگ فالکون انجام داد و 726 ساعت جنگ حرفه ای را ثبت کرد.
نکوداشت های کتاب عملیات انتقام
Colorful details, no-nonsense prose, and meticulous research make this an essential retelling of Yamamoto's death.
جزئیات رنگارنگ، نثر به دور از بیهوده گویی و تحقیقات دقیق، این را به بازگویی ضروری مرگ یاماموتو تبدیل کرده است.
Publishers Weekly Publishers Weekly

Satisfying. ... Vivid and engaging. ... [Gives] credit where it's due.
رضایت بخش. ... زنده و جذاب. ... دقیقا به جایی که باید اعتبار می دهد.
Kirkus Reviews Kirkus Reviews

قسمت هایی از کتاب عملیات انتقام (لذت متن)
عبور از روی لاشه آرام گرفته ناو کوئینسی و وینسنس در شمال شرق جزیره ساوو. رکس را به یاد روزهای سخت و درگیری های خون باری می انداخت که در کمتر جنگی نظیرشان رخ داده بود. فداکاری تفنگداران دریایی در حفظ این منطقه از صحنه اقیانوس آرام گویا با لاشه این ناو گره خورده و تبدیل به نمادی شده بود برای او و سایر خلبانانی که هر روز از فایتر 2 یا هندرسون پرواز می کردند. نمادی که یادآوری می کرد خون این تفنگداران به هدر نرفته است. تسلط بر جزایر اقیانوس آرام به اندازه ای برای هریک از طرفین مهم بود که حتی کنترل صدها مایل از آسمان این قدر اهمیت نداشت. با همین مصداق فتح گوآدال کانال یک پیام روشن برای ژاپنی ها بود که تابو ابرقدرتی و شکست ناپذیری شان در چشم مردم ژاپن دیگر بی اثر شده بود و غرور بازیافته شده سامورایی ها، دوباره در حال پایمال شدن است. بطوریکه با فرارسیدن آوریل 1943 ارتش امپراتوری به خصوص نیروی دریایی خوب می دانست که ایالات متحده هم آن قدرها شکننده نیست. امروز یعنی 18 آوریل 1943 گوآدال کانال اهمیت فراتری به خود گرفته است. گوآدال کانال پایگاه تفنگدارانی شده که فکر کشتن سربازان ژاپنی و انتقام خون های آمریکایی پرل هاربر، دریال کورال، نبرد میدوی و ماتانیکائو، تنها انگیزه ی ایشان برای تحمل باران های سیل آسای آب و گلوله است. حال در این روز سرنوشت ساز اگر جان میل بتواند با p-38 خود در مکان و زمان مناسب موقعیت بگیرد و رکس باربر یا فرد دیگری بتواند یاماموتو را به قتل برساند، حداقل تقاص خون این همه آمریکایی گرفته خواهد شد. چهار صاعقه که جلوتر پرواز می کردند هم زمان با گردش به چپ، ارتفاع خود را کمی کاهش دادند بطوریکه از دید رکس، بوم های دوقلو هواپیماها با خط افق مماس شدند.