کتاب تخته نرد

Takhte Nard
تقدیر یا تدبیر
کد کتاب : 74943
شابک : 978-9643136093
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 216
سال انتشار شمسی : 1394
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب تخته نرد اثر ابوالقاسم تفضلی

«تخته نرد» اثری از دکتر ابوالقاسم تفضلی به چاپ انتشارات عطائی است شامل تاریخچه ای از بازی نرد از زمان شکل گیری اش تا کنون. حاوی مطالبی است در رابطه با جایگاه این بازی در ایران و کشورهای دیگر، اشارات شاهنامه، دیدگاه شاعران، عارفان و حکایاتی جالب و خواندنی با محوریت نرد. شیوه ی چینش مهره ها و چگونگی بازی با آنها، آموزش داده شده و اتفاقاتی که برای افراد، در رابطه با این بازی روی داده روایت شده است. نرد نمادی است از تقدیر و تدبیر در زندگی آدمی.

کتاب تخته نرد

ابوالقاسم تفضلی
ابوالقاسم تفضلی (متولد ۳۰ آذر ۱۳۰۰ مشهد – وفات ۲۵ آذر ۱۳۸۳) در سال ۱۳۲۲ از دانشگاه تهران لیسانس حقوق گرفت. سپس برای ادامه تحصیل به ترکیه و فرانسه رفت و سرانجام در دانشگاه تهران دکترای حقوق گرفت.دکتر تفضلی در تابستان ۱۳۳۹ از سوی حزب میلیون نامزد نمایندگی مجلس شورای ملی شد و نماینده کاشمر در دوره بیستم شد به دستور شاه در ۱۹ ازدیبهشت ۱۳۴۰ مجلس بیستم را منحل شد و به شغل وکالت دعاوی مشغول شد و از آن پس در هیچ دوره از انتخابات مجلش شرکت نکرد. تفضلی در ۲۵ آذر ماه ۱۳۸۳ درگذشت.
دسته بندی های کتاب تخته نرد
قسمت هایی از کتاب تخته نرد (لذت متن)
شکل فعلی تخته نرد- در تابلوهایی که بجای مانده- از قرن شانزدهم معمول گردیده است. از آن تاریخ نیز به علت جالب و مطلوب بودن بازی مذکور، در سراسر کشورهای اروپا رایج می شود. از آن زمان تخته نردهائی مزین و مرصع به جای مانده که حتی در بعضی کلیساهای آلمان، بر روی شیشه های رنگی آنها، تصاویری از بازی کنندگان نرد دیده می شود. رواج بازی نرد از قرن شانزدهم به بعد به جایی می رسد که کتابهای مختلفی درباره ی این بازی منتشر می شود.