کتاب ردیف هفت  دستگاه موسیقی ایرانی

Radif of seven dastgahs of Iranian music
کد کتاب : 78802
شابک : 979-0802604247
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 567
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب ردیف هفت  دستگاه موسیقی ایرانی اثر موسی معروفی

کتاب "هفت دستگاه موسیقی ایران" تألیف سید مجید کیانی و با انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این کتاب به بررسی موسیقی در دستگاه‌های مختلف ایران می‌پردازد و به تقسیم‌بندی آن به سه بخش و یازده فصل می‌پردازد.

بخش اول کتاب به موسیقی ردیف اختصاص دارد و در نه فصل مجزا موارد مختلفی از این موسیقی را بررسی می‌کند. این فصول عبارتند از: سرآغاز، نظری اجمالی به موقعیت کنونی موسیقی سنتی ایران، دستگاه‌ها و آوازها، موسیقی سازی ردیف، موسیقی آوازی ردیف، وزن در موسیقی ردیف، سازهای موسیقی سنتی ردیف، و اجرای موسیقی ردیف.

بخش دوم شامل دو فصل است که به شیوه‌های اجرایی موسیقی کنونی ایران و تفکیک آنها، و همچنین شرح محورهای اساسی موسیقی سنتی (ردیف) می‌پردازد. این فصول عنوان‌های زیر را دارند: موسیقی کنونی ایران و محورهای اساسی موسیقی سنتی ایران (صدا، فواصل، گردش نغمات، وزن، تزئین و تکرار).

بخش سوم شامل توضیحات و فهرست‌های مختلفی است که در کتاب آمده است. این عناوین شامل آهنگ‌ها، تصاویر، جداول و شکل‌ها، سازها، شعرها، منابع استفاده شده، موضوعی، نام‌ها، واژه‌نامهٔ انگلیسی فارسی، و واژه‌نامهٔ فارسی انگلیسی هستند. این کتاب به عنوان یک منبع اصولی و مختصر در زمینه موسیقی ایرانی شناخته می‌شود که مطالب آن به تخصصی ترین شکل ممکن اصول نظری موسیقی ایرانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب ردیف هفت  دستگاه موسیقی ایرانی

موسی معروفی
موسی مَعروفی (زادهٔ ۱۲۶۸ در تهران – درگذشتهٔ ۷ شهریور ۱۳۴۴ در تهران) موسیقی‌دان، نوازندهٔ تار، مُدرس و گِردآورندهٔ ردیف موسیقی ایرانی بود. وی پدر جواد معروفی بود.موسی مَعروفی در سال ۱۲۶۸در خانواده‌ای متدین و علاقه‌مند به موسیقی در تهران به متولد شد. او فرزند محمد اسماعیل‌خان امین‌الملک و برادرزاده میرزا علی‌اصغر اتابک صدراعظم ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه بود. در کنار تحصیلات سنتی، نواختن سه‌تار را نزد «یوسف صورتگر» که از عکاسان دربار ناصری...
دسته بندی های کتاب ردیف هفت  دستگاه موسیقی ایرانی